Jeżeli w opakowaniu zawierającym kilkaset papierosów znajdą się kolejne po kilkadziesiąt sztuk, to na żadnym z nich nie ma możliwości zamieszczenia znaków akcyzy – wyjaśnił dyrektor katowickiej izby.
Jego stanowisko, pozornie korzystne, może jednak oznaczać duże kłopoty dla producenta, który zadał pytanie. Z interpretacji wynika bowiem, że będzie on musiał zmienić swój model biznesowy, aby działać zgodnie z prawem.
Przedsiębiorca chciał rozpocząć produkcję papierosów wysokiej jakości. Miał zamiar je sprzedawać w opakowaniach po 200 sztuk, głównie w najlepszych trafikach i strefach wolnocłowych na lotniskach. Chcąc zachować odpowiednią jakość i wilgotność papierosów, planował pakować je – po 20 sztuk – w dodatkowe opakowania ochronne, papierowe lub foliowane.
Miał wątpliwości, gdzie ma nanieść banderole: na opakowania zawierające po 200 sztuk papierosów czy na każde, w którym jest ich po 20 sztuk. Uważał, że wystarczy zamieścić banderolę na zbiorczym opakowaniu. Sądził, że jest to „opakowanie jednostkowe”, o którym mowa w art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.).
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przypomniał jednak, że opakowanie jednostkowe musi bezpośrednio chronić wyrób akcyzowy (art. 120 ust. 3 ustawy). Zaś opakowanie zawierające kilkaset sztuk papierosów nie chroni ich bezpośrednio. Taką ochronę dają opakowania zawierające po 20 sztuk papierosów, to one bowiem odpowiadają za utrzymanie odpowiedniej jakości i wilgotności papierosa. Na nich jednak również producent nie może umieszczać znaków akcyzy, bo nie są one oferowane do samodzielnej sprzedaży i nie są opakowaniami samodzielnymi (tworzącymi odrębną całość). Są bowiem elementem opakowania zbiorczego – wyjaśnił dyrektor izby.
– Taka interpretacja może oznaczać kłopoty dla przedsiębiorcy – tłumaczy Krzysztof Wiński, starszy konsultant w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC. Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy akcyzowej producent ma obowiązek nanieść banderole. Skoro jednak znaki akcyzy nie mogą się znajdować na opakowaniu zewnętrznym ani na dodatkowych opakowaniach ochronnych i trudno przypuszczać, żeby mogły być umieszczone na samych papierosach, to przedsiębiorca powinien rozpocząć sprzedaż w mniejszych pudełkach, które spełnią definicję opakowania jednostkowego – uważa Krzysztof Wiński.
Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 marca 2016 r., nr IBPP4/4512-45/16/PK.