Wymogi, jakie trzeba spełnić, aby skutecznie wnioskować do ministra finansów o interpretację ogólną, są zbyt rygorystyczne. W rezultacie panuje za daleko posunięta uznaniowość, jeśli chodzi o jej wydanie. Taki wniosek płynie z interpelacji poselskiej (nr 21186). Posłanka PO pyta w niej m.in. o to, jak podatnicy mają uzyskiwać informacje o rozbieżnościach w decyzjach czy postanowieniach organów (jeśli w danej sprawie brak jest interpretacji indywidualnych), aby wykazać niejednolite stosowanie przepisów. Jest to jeden z warunków, które musi spełniać wniosek o wydanie interpretacji ogólnej.
Wniosek o wydanie interpretacji ogólnej powinien zawierać, w szczególności:
● przedstawienie zagadnienia oraz wskazanie przepisów wymagających wydania interpretacji;
● wskazanie niejednolitego stosowania przepisów w określonych decyzjach, postanowieniach oraz interpretacjach indywidualnych w takich samych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych oraz w takich samych stanach prawnych.
Interpretację ogólną wydaje się, jeżeli w dniu złożenia wniosku w sprawie nie toczy się żadne postępowanie podatkowe ani kontrolne albo od decyzji lub na postanowienie nie zostało wniesione odwołanie lub zażalenie.
Niespełnienie tych wymogów powoduje, że minister finansów pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.