Jeśli wykładnia przepisów zostanie zaskarżona, to organ podatkowy nie musi brać pod uwagę nowych regulacji, które zmieniły się po wydaniu interpretacji.
W kwietniu 2010 r. podatnik skierował do Izby Skarbowej w Warszawie wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Pytał o skutki wymiany udziałów w spółkach z siedzibą w Polsce na akcje w nowo utworzonej w naszym kraju firmie holdingowej. Według niego taka operacja jest neutralna podatkowo. Powołał się na art. 8 ust. 1 dyrektywy Rady 2009/133/WE z 19 października 2009 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów spółek z różnych krajów UE oraz przeniesienia statutowej siedziby spółki europejskiej lub spółdzielni europejskiej z jednego państwa członkowskiego do innego.
Według izby podatek trzeba jednak zapłacić na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Wyjaśniła, że w związku z objęciem akcji lub udziałów w spółce holdingowej w zamian za wniesione akcje lub udziały podatnik otrzyma przychód. Organ wskazał, że dyrektywa odnosi się do sytuacji, kiedy spółki, których akcje lub udziały podlegają wymianie, mają siedziby w różnych krajach UE. Zaznaczył też, że dyrektywa dopuszcza, aby państwo członkowskie opodatkowało inaczej transakcje, o które pyta podatnik, dlatego przepisy o PIT mogą mieć zastosowanie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie interpretację uchylił. Nie zgodził się, że Polska może pominąć przepisy dyrektywy i zastosować odrębne krajowe regulacje. Wskazał przy tym, że na skutek nowej wersji dyrektywy do polskiej ustawy o PIT z początkiem 2011 r. został wprowadzony art. 24 ust. 8a, z którego wynika, że przychód w związku z wymianą akcji nie powstaje. Według sądu minister powinien wziąć pod uwagę tę zmianę.
Naczelny Sąd Administracyjny uchylił to rozstrzygnięcie. Orzekł, że zastosowanie się do orzeczenia WSA prowadziłoby do naruszenia przepisów ordynacji (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Wynika z nich, że organ ma obowiązek dokonać oceny prawnej danego problemu podatkowego, ale wyłącznie biorąc pod uwagę stan prawny najpóźniej z dnia wydania interpretacji. Ta zasada dotyczy również oceny zdarzeń przyszłych, o które wnioskuje podatnik.
Wyrok jest prawomocny.
ORZECZNICTWO
Wyrok NSA z 23 sierpnia 2013 r. (sygn. II FSK 2484/11).