Przedsiębiorca, który kupił samochód do celów prywatnych, otrzyma niezbędne do jego rejestracji zaświadczenie VAT-25 w urzędzie skarbowym w swoim miejscu zamieszkania, a nie tam, gdzie prowadzi działalność gospodarczą.
Nasz czytelnik, zarejestrowany jako podatnik VAT, prowadzi firmę w jednym mieście, a mieszka w innym. Zgodnie z art. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) rozlicza wszystkie transakcje związane z VAT w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce prowadzenia działalności. W ostatnim czasie sprowadził z Niemiec używany samochód osobowy. Kupił go od osoby fizycznej na prywatne potrzeby. W umowie zostały zamieszczone jego prywatne dane osobowe. Aby zarejestrować auto, potrzebuje zaświadczenia VAT-25, czyli dokumentu potwierdzającego, że uiścił podatek od towarów i usług. W tym celu musi złożyć wniosek w urzędzie skarbowym. Nie wie jednak, który byłby w tym przypadku właściwy. Wydaje mu się, że wszystkie sprawy związane z VAT powinien załatwiać w jednym urzędzie. Nie ma jednak racji.
– Podatnicy często wnioskują nie do tego urzędu, co trzeba, ponieważ rozporządzenie ministra finansów w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe (Dz.U. z 2011 r. nr 293, poz. 1726) nie reguluje tej kwestii jednoznacznie – tłumaczy Alicja Sarna, starszy menedżer w MDDP.
Zgodnie z par. 9 rozporządzenia zaświadczenia są wydawane przez organ podatkowy właściwy rzeczowo i miejscowo w sprawach poszczególnych zobowiązań podatkowych. – W praktyce oznacza to, że o tym, który urząd skarbowy powinien wydać zaświadczenie VAT-25, decyduje art. 3 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) Przepis ten stanowi, że jeśli przedsiębiorca kupił samochód na własne potrzeby, to wniosek o wydanie VAT-25 powinien złożyć u naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Inaczej jest w przypadku, kiedy nabył auto po to, by używać go w firmie. Wówczas właściwy będzie naczelnik urzędu w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej – podkreśla Alicja Sarna.
Jeżeli podatnik zwróci się do naczelnika niewłaściwego urzędu skarbowego lub naczelnika, który uzna się za niewłaściwego, ten prześle wniosek do odpowiedniego organu. To jednak wydłuży całą procedurę.
Pozostało
57%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama