Po likwidacji daniny przedsiębiorcy nie będą wliczać 170 zł do kosztów uzyskania przychodów. To przełoży się na wyższy płacony przez nich podatek dochodowy
Nie dość, że po stronie urzędów skarbowych czynność nie wymaga specjalnego wysiłku, to jeszcze pieniądze podatników trafiają na konta gmin, które nie mają z nią nic wspólnego.
170 zł płaci każdy, kto rejestruje się jako czynny podatnik VAT lub podatnik zwolniony z tego podatku. Ministerstwo Gospodarki chce zlikwidować tę opłatę. Wskazuje, że jest ona zupełnie nieadekwatna do nakładu pracy urzędów skarbowych. Urzędy pobierają ją, potwierdzając przyjęcie zgłoszenia podatnika. Z kolei zgłoszenie to wymóg płynący z ustawy o VAT.
Filip Siwek, doradca podatkowy w Skoczyński Wachowiak Strykowski Kancelaria Prawna, zwraca też uwagę, że rejestracji na potrzeby VAT dokonuje się w urzędzie skarbowym, ale opłata trafia na konto właściwej gminy. A trudno uznać, że gmina wykonuje jakiekolwiek czynności w tym zakresie.
– Jest to klasyczna danina od nałożonego przez państwo obowiązku rejestracji, a jej wysokość pozostaje bez związku z pracą gmin – stwierdza.
Ministerstwo Finansów nie popiera pomysłu Ministerstwa Gospodarki. Wskazuje, że nie towarzyszy mu propozycja, jak zrekompensować utratę tego źródła dochodów.
W związku z likwidacją opłaty każda gmina miałaby niższy dochód średnio o ok. 12,1 tys. zł rocznie. Wynika to z tego, że wszystkich gmin w Polsce według stanu na 31 grudnia 2011 r. było 2479, a resort gospodarki oszacował, że opłata z tytułu rejestracji na potrzeby VAT zapewnia im łącznie ok. 30 mln zł w skali roku.
– Trudno uznać, że 12 tys. zł to kwota znacząca dla budżetu gminy – uważa Filip Siwek.
Wskazuje też, że po likwidacji daniny przedsiębiorcy nie będą wliczać 170 zł do kosztów uzyskania przychodów. To przełoży się na wyższy płacony przez nich podatek dochodowy. Wpływy z podatku dochodowego trafiają zaś częściowo do budżetu centralnego, a częściowo do gmin. Tym samym większe wpływy z podatku dochodowego w pewnej mierze zrekompensują ubytek spowodowany likwidacją opłaty skarbowej z tytułu rejestracji.
Etap legislacyjny
Założenia do projektu ustawy o ułatwieniu warunków wykonywania działalności gospodarczej, przygotowane przez Ministerstwo Gospodarki i przedłożone 11 października 2012 r. Komitetowi Stałemu Rady Ministrów.
Pozostało
77%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama