Kampanię promującą elektroniczny system zwrotu podatku VAT dla podróżnych wywożących za granicę UE towary kupione w Polsce przeprowadzą w sierpniu na przejściach granicznych we wschodniej Polsce celnicy. System ma usprawnić ruch graniczny i kontrolę wywożonych towarów.

Poinformowano o tym w czwartek na konferencji prasowej w Izbie Celnej w Białymstoku, która przygotowała ten system. Działa on od 8 czerwca we wszystkich izbach celnych - poinformował na konferencji rzecznik prasowy białostockiej Izby Celnej Maciej Czarnecki.

Elektroniczny system zwrotu VAT dla podróżnych ma usprawnić ruch graniczny, ma być także dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców, którzy chcą legalnie i przejrzyście prowadzić swoją działalność, ma też usprawnić kontrolę towarów wywożonych za granicę i prawidłowy zwrot podatku VAT - podkreślił Czarnecki.

Dzięki elektronicznemu rejestrowaniu dokumentów celnicy nie będą musieli tego robić ręcznie na granicy. Rejestracji mogą dokonywać sprzedawcy lub podróżni przez stronę internetową www.granica.gov.pl , przez telefon komórkowy (jest specjalny QR Code do automatycznego rozpoznania przez smartfony czy inne tego typu urządzenia) lub komputer. Zarejestrowana tam transakcja znajdzie się od razu na granicy w komputerze celników. O sposobie rejestracji będą informować specjalne ulotki w językach rosyjskim i angielskim, które będą dostępne na wschodnich przejściach granicznych obsługujących granicę z Rosją, Białorusią i Ukrainą.

Czarnecki przypomniał, że polskie prawo gwarantuje przedsiębiorcom, którzy dokonują zakupów w Polsce i chcą je wywieźć za granicę, zwrot podatku VAT. "Sprzedawca wystawia dokument TAX Free, dołącza rachunek, podróżny z towarem i rachunkiem przyjeżdża na granicę. Do tej pory funkcjonariusz celny to sprawdzał i swoją pieczątką zaświadczał, że te towary zostały wywiezione. Potem, gdy podróżny ponownie pojawiał się w Polsce, przedstawiał te dokumenty sprzedawcy lub placówce zajmującej się zwrotem VAT, u którego kupił wywieziony towar i otrzymywał zwrot podatku VAT" - tłumaczył Czarnecki.

Dzięki elektronicznemu systemowi przedsiębiorcy będą teraz widzieć na bieżąco, co dzieje się z towarem u nich zakupionym. Celnicy podkreślają, że lepsza kontrola to mniej fałszerstw. W minionych latach zdarzały się próby wyłudzeń VAT na podstawie sfałszowanych pieczątek celnych, rzekomo potwierdzających wywóz towaru za granicę. Teraz elektroniczny rejestr będzie dodatkowym źródłem weryfikacji tych danych. Ma to również podnieść konkurencyjność wśród sprzedawców, bo przez korzystanie z elektronicznego systemu będą ułatwiać swoim klientom obsługę na granicy.

Z danych Izby Celnej w Białymstoku wynika, że z roku na rok rośnie liczba podróżnych korzystających ze zwrotu podatku VAT. W Podlaskiem w 2011 r. 98 tys. podróżnych przedłożyło 436 tys. rachunków o wartości 664 mln zł, uprawniających do zwrotu podatku VAT. W pierwszej połowie 2012 r. było to już 87 tys. osób, które przedstawiły rachunki na łączną wartość 394 mln zł. Rachunki z województwa podlaskiego z 2011 r. stanowiły około 36 proc. wszystkich rachunków przedstawionych w ramach TAX Free w Polsce.

Czarnecki podkreśla, że wszyscy przyjeżdżający do Polski np. z Białorusi dokonują zakupów, większość z nich korzysta ze zwrotu VAT głównie po zakupie sprzętu elektronicznego czy też produktów spożywczych. Celnicy oczekują, że ten ruch będzie jeszcze większy, gdy wejdą w przyszłości w życie wyczekiwane przepisy o małym ruchu granicznym pomiędzy Polską a Białorusią.

Obecnie w całej Polsce z systemu zwrotu VAT dla podróżnych korzysta około 700 podmiotów (337 z nich jest obsługiwanych przez jedną specjalistyczną firmę). W Podlaskiem z systemu korzysta 206 firm.