Podatnicy mogą przesyłać faktury drogą elektroniczną w dowolny sposób, pod warunkiem że zapewniają autentyczność pochodzenia i integralność treści
Od 1 stycznia 2013 r. faktury papierowe i elektroniczne powinny być przesyłane według takich samych zasad. Nad zmianą przepisów, która to umożliwi, pracuje już resort finansów.
W pierwszym kwartale tego roku Ministerstwo Finansów ma przedstawić projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń, które w pełni dostosują polskie przepisy do wspólnotowych w zakresie fakturowania elektronicznego. O pracach nad polskimi regulacjami poinformował Tomasz Tratkiewicz, dyrektor departamentu VAT w Ministerstwie Finansów.
Jedna ze zmian ma dotyczyć autentyczności pochodzenia i integralności treści. Takie wymogi muszą obecnie spełnić podatnicy VAT, którzy przesyłają faktury elektroniczne. W praktyce chodzi o to, aby była pewność, kto jest autorem faktury i aby nie została ona zmieniona w trakcie przesyłania dokumentu do kontrahenta. Dyrektywa UE określa przykładowe dwa sposoby, zgodnie z którymi autentyczność pochodzenia i integralność treści są zachowane. Pierwszy to podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem, a drugi to elektroniczna wymiana danych EDI. Ernest Frankowski, doradca podatkowy z Deloitte, zwraca uwagę, że dyrektywa pozwala spełnić te wymogi za pomocą dowolnych kontroli biznesowych. Polska wdrożyła więc część dyrektywy w rozporządzeniu ministra finansów z 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz.U. nr 249, poz. 1661).
Tomasz Tratkiewicz poinformował, że po zmianach, nad którymi obecnie pracuje resort, przepisy dotyczące faktur elektronicznych i papierowych mają być jednakowe. Oznacza to, że w przypadku faktur papierowych podatnicy również będą musieli zachować autentyczność pochodzenia i integralność treści. W praktyce chodzi o wypracowanie procedur biznesowych. W dyrektywie nie chodzi o to, aby przedstawić katalog metod, które potwierdzą autentyczność i integralność. Jak tłumaczył Tomasz Tratkiewicz, potrzebne jest wypracowanie audytu biznesowego, a więc ustalenie norm postępowania przez kontrahentów, które będą gwarantowały spełnienie wymogów dotyczących przesyłania e-faktur.
Przypomnijmy, że obowiązek dostosowania przepisów krajowych do 31 grudnia 2012 r. nakłada na państwa członkowskie dyrektywa 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r. zmieniająca dyrektywę 112.
Pozostało
78%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama