Sposób traktowania podmiotów zbiorowego inwestowania (ang. Collective Investment Vehicles), czyli funduszy inwestycyjnych, nabiera znaczenia w stosowaniu prawa podatkowego w sytuacjach transgranicznych. Czy fundusz należy traktować jako tzw. osobę w rozumieniu prawa podatkowego danego państwa, czy jest on rezydentem państwa strony umowy podatkowej?
Kwestia tej oceny zależy nie tyle od formy prawnej funduszu, lecz od statusu podatkowego w państwie, w którym został on utworzony. Zagadnienie to jest przedmiotem obszernych rozważań najnowszej wersji oficjalnego Komentarza do Modelowej Konwencji OECD, gdzie sugeruje się kilka możliwych rozwiązań. Jedną z koncepcji jest uznanie, że fundusz jest rezydentem podatkowym w państwie, w którym został utworzony, i formalnie objęto go opodatkowaniem w tym państwie.
Zazwyczaj na mocy wewnętrznych przepisów taki fundusz zostaje zwolniony od podatku, czyli podlega opodatkowaniu, lecz jest z niego podmiotowo zwolniony. W takiej sytuacji opodatkowaniu podlega dochód uzyskany przez inwestorów w funduszu – na poziomie poszczególnych inwestorów. Konstrukcja taka obowiązuje w polskiej ustawie o CIT. W konsekwencji do dochodu uzyskanego przez zagranicznych inwestorów stosuje się umowy podatkowe właściwe dla danego inwestora. Odmienna konstrukcja pozwalałaby uznać fundusz za rezydenta podatkowego w państwie, w którym został utworzony, i objęcie go faktycznym opodatkowaniem, z jednoczesnym zwolnieniem dochodów poszczególnych inwestorów.
Inna jeszcze koncepcja polega na traktowaniu funduszu jako podmiotu transparentnego podatkowo i w konsekwencji na bezpośrednim opodatkowaniu inwestorów funduszu w chwili uzyskania dochodu przez fundusz. Wówczas do zagranicznych inwestorów powinno się stosować bezpośrednio umowy podatkowe właściwe dla państwa rezydencji danego inwestora. Byłoby to jednak skomplikowane.
W praktyce najczęściej stosowana jest więc struktura mieszana, łącząca fundusz inwestycyjny zwolniony podmiotowo od opodatkowania ze spółką celową, ulokowaną w jurysdykcji, gdzie nie występuje opodatkowanie uzyskanych za granicą dywidend i zysków kapitałowych.