Funkcjonariusze celni są zobowiązani zatrzymywać wszystkie pojazdy klasyfikowane jako odpad, zarówno w ramach kontroli granicznej pojazdów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej, jak i wewnątrz kraju.
– Jeśli takie zatrzymanie nastąpi na granicy i pojazd zostanie cofnięty poza Polskę, importer nie powinien płacić cła lub akcyzy, gdyż opłaty te są z zasady pobierane w przypadku dopuszczenia ich do obrotu – tłumaczy Magdalena Chmielewska-Cholewa, doradca podatkowy z Ernst & Young.
Osoba, która zamierza zaimportować do Polski pojazd uszkodzony w stopniu uniemożliwiającym jego poruszanie się po drogach publicznych, powinna rozważyć wystąpienie o stosowne pozwolenie do głównego inspektora ochrony środowiska.
– Przepisy ustawy o odpadach wskazują na możliwość uznania przez organ celny praktycznie każdego poważnie uszkodzonego pojazdu za odpad – tłumaczy Krzysztof Stefanowicz, dyrektor w KPMG.
W wydanym przez NSA wyroku (sygn. akt I SA/Ka 2268/98) sąd wyjasnił, że samochód, który został przywieziony z zagranicy w stanie nienadającym się do użycia, np. po wypadku, może zostać uznany za odpad nawet wtedy, gdy po naprawie będzie mógł być dopuszczony do ruchu.