Od indywidualnych decyzji pracowników administracji skarbowej zależy, czy wykupią oni ubezpieczenie OC w związku z wejściem w życie ustawy o odpowiedzialności urzędników za rażące naruszenie prawa przy wydawaniu decyzji podatkowych.
Izy skarbowe nie posiadają informacji, ilu urzędników chce wykupić ubezpieczenia OC od odpowiedzialności za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa. Takie informacje uzyskaliśmy od izb w: Katowicach, Łodzi, Olsztynie, we Wrocławiu, w Poznaniu, Kielcach, Gdańsku, Szczecinie, Zielonej Górze, Białymstoku, Opolu, Lublinie i Szczecinie.
– Zawarcie umowy ubezpieczenia należy do indywidualnej decyzji każdego urzędnika – stwierdza Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.
Przypomnijmy, że ubezpieczenia są potrzebne skarbowcom w związku z wejściem w życie 17 maja ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa. Wprowadza ona sankcje finansowe za błędne decyzje urzędników.
– Dosyć duże jest zainteresowanie firm ubezpieczeniowych, które w organach podatkowych składają lub pytają o zgodę, czy mogą złożyć ofertę ubezpieczeniową dla pracowników objętych ustawą – stwierdza Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.
Również Izba Skarbowa w Krakowie nie prowadzi żadnych negocjacji mających na celu zawarcie umów ubezpieczeń, jednak zbiera wpływające oferty brokerów i ubezpieczycieli.
Informacje o tych ofertach od razu przekazujemy pracownikom, umieszczając je na wewnętrznej stronie intranetowej izby. Pracownicy znają więc oferty dostępne na rynku – mówi Konrad Zawada z Izby Skarbowej w Krakowie.
Mirosław Kucharczyk z Izby Skarbowej w Warszawie dodaje, że pracownicy zapoznają się z ofertami ubezpieczenia przesyłanymi do urzędów.
Podaje, że z szacunkowych danych przekazanych przez urzędy wynika, że na 3 czerwca zainteresowanie wykupieniem polisy deklaruje ok. 1000 osób.
40 – 140 zł wynosi roczny koszt ubezpieczenia urzędnika w zależności od wybranej sumy gwarancyjnej