Zaświadczenia wydane do końca 2010 roku potwierdzające, że samochód spełnia warunki, od których uzależnione jest pełne odliczenie VAT, są nadal aktualne.

Zachowanie prawa do pełnego odliczenia VAT od zakupu samochodów oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, w tym tzw. samochodów z kratką, zależy od tego, czy auta te charakteryzują się ściśle określonymi cechami. Wymogi te określone zostały w art. 3 ust. 2 nowelizacji ustawy o VAT z 16 grudnia 2010 r. (Dz.U. nr 247, poz. 1652 z późn. zm.). Ich spełnienie potwierdza dodatkowe badanie techniczne przeprowadzane przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 21731/11) podkreśliło, że zaświadczenia wydane do końca 2010 roku przez okręgowe stacje kontroli pojazdów pozostają nadal aktualne, o ile nie zostaną dokonane zmiany w pojeździe, w wyniku których nie spełniałby on już wymagań potwierdzonych tym zaświadczeniem. Zdaniem resortu nie można się zatem zgodzić ze stwierdzeniem, że przedsiębiorcy są zmuszani do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z koniecznością wykonania ponownych badań.

Ministerstwo zwróciło uwagę, że jeżeli dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie przekracza 3,5 t, to w celu nabycia prawa do pełnego odliczenia VAT pojazd musi spełnić ustawowe wymagania, nawet jeśli jest to pojazd zaliczany do kategorii samochodów ciężarowych.

W okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t (w tym tzw. samochodów z kratką) podatnikowi, co do zasady, przysługuje odliczenie ograniczone do 60 proc. kwoty VAT z faktury dokumentującej ich nabycie, nie więcej jednak niż 6 tys. zł.

Także do końca 2012 r. nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i niektórych pojazdów samochodowych, tj. pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, które nie spełniają wymagań wskazanych w art. 3 ust. 2 ustawy z 16 grudnia 2010 r.