Ministerstwo Finansów namawia do składania deklaracji podatkowych za 2010 r. przez internet za pomocą systemu e-Deklaracje. Do piątku złożono w ten sposób 635 tys. 255 PIT-ów. Resort zapewnia, że system gwarantuje pełne bezpieczeństwo rozliczenia.

Rzeczniczka prasowa administracji skarbowej Wiesława Dróżdż powiedziała, że miały miejsce przypadki, gdy deklaracje podatników, którzy chcieli rozliczyć się przez internet, nie trafiały do tzw. systemu testowego, co oznacza, że nie zostały skutecznie złożone. Podatnicy otrzymywali co prawda Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) złożenia deklaracji, jednak z adnotacją, że wysłał je system testowy.

"Te przypadki dotyczą podatników, którzy do rozliczenia wykorzystali komercyjne oprogramowanie, dołączone do gazet na płytach. Osoby, które otrzymały taką informację zostały poinformowane przez naczelników urzędów skarbowych, że ich deklaracje nie wpłynęły do systemu MF" - poinformowała.

"Jeżeli ktoś wypełnia elektronicznego PIT-a i wysyła go przez program komercyjny, powinien sprawdzić, czy Urzędowe Potwierdzenie Odbioru nie jest informacją z systemu testowego - co jest wyraźnie wskazane" - radzi rzeczniczka.

Komercyjne oprogramowania służące internetowemu rozliczeniu nie mają autoryzacji resortu finansów

Dróżdż dodała, że komercyjne oprogramowania służące internetowemu rozliczeniu nie mają autoryzacji resortu finansów, a ich producenci nie konsultowali się w tej sprawie z ministerstwem. Zaznaczyła, że przy korzystaniu z przygotowanej przez resort aplikacji nie ma niebezpieczeństwa, że podatnik otrzyma UPO z systemu testowego.

Resort poinformował, że każdy - bez względu na to, czy rozlicza się dzięki aplikacji MF, czy komercyjnej - może sam sprawdzić, gdzie dana e-deklaracja została wysłana.

W tym celu trzeba wejść na stronę http://e-deklaracje.mf.gov.pl/files/pdf/UPO_v3-0.pdf i do udostępnionego tam formularza wpisać numer referencyjny wysłanej e-deklaracji. Korzystając z przycisku "Sprawdź status dokumentu" otrzyma się informację "Status 200 Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie" (co oznacza, że wysłana deklaracja trafiła do urzędu skarbowego), albo "Status 300 Brak dokumentu".

MF wyjaśnia, że ten drugi przypadek świadczy o tym, iż dokument o danym numerze referencyjnym nie trafił do urzędu skarbowego. Deklarację należy więc wysłać ponownie, najlepiej korzystając z oprogramowania udostępnionego przez resort finansów.

MF apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności przy używaniu programów firm zewnętrznych

Na swojej stronie internetowej ministerstwo apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności przy używaniu programów firm zewnętrznych do wypełniania i przesyłania zeznań podatkowych drogą elektroniczną. "Ministerstwo Finansów nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek wady, błędy i skutki związane z korzystaniem z oprogramowania firm komercyjnych" - podkreślono.

MF poinformowało ponadto, że na stronie www.e-deklaracje.mf.gov.pl znajdują się niezbędne informacje oraz oprogramowanie do przesyłania zeznań i deklaracji podatkowych drogą elektroniczną autoryzowane przez resort finansów. Można je pobrać również za pośrednictwem serwisu dotyczącego rozliczeń rocznych www.szybkipit.pl.

"W trosce o jakość i bezpieczeństwo danych podatników rekomendujemy wykorzystanie do składania zeznań rocznych bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego wyłącznie oprogramowania udostępnionego na stronie systemu e-Deklaracje" - napisano w komunikacie.

Ponieważ 30 kwietnia wypada w sobotę, w tym roku rozliczać z fiskusem można się do 2 maja.