W remanencie likwidacyjnym sporządzonym dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych nie uwzględnia się środków trwałych
Podatniczka planuje zlikwidować prowadzoną od trzech lat firmę. Wie, że musi sporządzić remanent likwidacyjny do celów rozliczenia podatku dochodowego i VAT.
– O czym muszę pamiętać, robiąc inwentaryzację – pyta pani Katarzyna z Radomia.
Na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podatnik sporządza inwentaryzację (inwenturę) na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi. Paweł Małecki, doradca podatkowy z Kancelarii Doradztwa Podatkowego Pama, podkreśla, że z przepisów wprost wynika, że nie ujmuje się w inwenturze sporządzanej dla celów podatku dochodowego środków trwałych. Ich obecność w dniu likwidacji nie wpływa w ogóle na ryczałtowy podatek dochodowy.
– Środki trwałe na inwenturze mogą się pojawić wtedy, gdy sporządzamy drugi spis towarów, tym razem dla celów VAT – zauważa Paweł Małecki.
Ekspert dodaje, że zgodnie z art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy tego podatku zobowiązani są sporządzić na dzień likwidacji inwenturę towarów posiadanych przez podatnika w tym dniu, jeśli przy ich zakupie istniało prawo do odliczenia VAT naliczonego. Zatem podatnik zwolniony z VAT takiej inwentury nie sporządza.
– Towarem w rozumieniu przepisów tej ustawy są również środki trwałe. O ile jednak towary na inwenturze sporządzanej dla celów podatku dochodowego wyceniamy według cen nabycia, to towary dla celów VAT wyceniamy według ceny rynkowej w dniu likwidacji – przypomina Paweł Małecki.
Jego zdaniem dodatkowo na inwenturze tej naliczamy VAT należny i wykazujemy go w kolejnej rubryce. Podatek ten będzie rozliczony w deklaracji VAT, natomiast zbywając te towary objęte inwenturą, w ciągu 1 roku od dnia likwidacji nie naliczamy VAT. Korzystają one wtedy ze zwolnienia z tego podatku.
PRZYKŁAD
Rozliczenie komputera w remanencie dla celów podatku od towarów i usług
W dniu likwidacji podatnik posiadał wyłącznie komputer stanowiący środek trwały nabyty za 4 tys. zł sześć lat temu. Podatnik odliczył VAT przy zakupie.
W opisanej sytuacji nie wykazuje komputera na inwenturze dla celów podatku dochodowego. Ma ona wartość zero. Ponieważ wartość rynkowa tego komputera w dniu likwidacji wynosi 300 zł netto (według wyceny podatnika), ujmuje jedną pozycję na inwenturze dla celów VAT:
● 300 zł – komputer netto
● 66 zł – VAT należny 22 proc.
● 366 zł – wartość brutto