Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy zmieniającej ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W projekcie wprowadzono definicję rzeczywistego beneficjenta oraz nową definicję transakcji. Zmiany te wprawdzie powodują, że definiowane pojęcia są czytelniejsze, ale nie oznacza to, że instytucje obowiązane będą miały prostsze życie czy mniej obowiązków.

Projekt wprowadza także obowiązek prowadzenia i dokumentowania prowadzonych przez instytucje obowiązane, w tym doradców podatkowych, analiz przeprowadzonych transakcji (art. 8a). Dotychczas wymóg ten nie był wprost zapisany w ustawie. Analizy mają służyć realizacji obowiązku typowania transakcji podejrzanych, powiązanych i związanych z finansowaniem terroryzmu.
Jeśli ustawa wejdzie w życie, zwiększy się zakres obowiązków nakładanych na doradcow podatkowych między innymi w zakresie stosowania środków należytej staranności (art. 8c) czy wzmożonej należytej staranności (art. 9e) wobec klienta. Projekt rozszerza katalog instytucji obowiązanych np. o podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, fundacje i stowarzyszenia. Zakłada także możliwość jej stosowania w stosunku do przedsiębiorców przyjmujących płatności w gotówce o równowartości co najmniej 15 tys. euro. Przepisy ustawy przewidują również sankcje finansowe, nakładane na instytucje obowiązane, za uchybienie wskazanym w ustawie obowiązkom. Sankcje mają być nakładane przez ministra finansów w drodze decyzji administracyjnej. Równocześnie projekt przewiduje zmianę dotychczasowego brzmienia art. 299 par. 2 kodeksu karnego. W rezultacie regulacja ta obejmie większy krąg osób.
W praktyce stosowanie ustawy dostarczy instytucjom obowiązanym, w tym doradcom podatkowym i osobom usługowo prowadzącym księgi rachunkowe, mnóstwo dodatkowej pracy i problemów.
Not. ŁZ
Andrzej T. Przelicz, doradca podatkowy, Kancelaria Prawno-Rachunkowa J. Szymańska, Andrzej T. Prelicz, Katowice / DGP