Podatnik, który wysłał roczne zeznanie podatkowe pocztą i posiada kserokopię PIT wraz z potwierdzeniem nadania, nie może być posądzony o niezłożenie zeznania.
Nasza czytelniczka powinna otrzymać z urzędu skarbowego zwrot z racji nadpłaty z podatku dochodowego od osób fizycznych za 2008 rok. Jednak urząd stwierdził, że nie otrzymał deklaracji podatkowej i chce z tego tytułu nałożyć na nią karę w postaci karnych odsetek. Tymczasem czytelniczka posiada potwierdzenie nadania PIT oraz dokument wydany przez pocztę, poświadczający, że urząd otrzymał zeznanie podatkowe w ustawowym terminie.

Częste przypadki

Sytuacje, w której fiskus gubi PIT przysłany pocztą i konsekwencjami chce obciążyć podatnika, zdarzają się w praktyce bardzo często. Spytaliśmy Agnieszkę Kucharską, starszego konsultanta w PricewaterhouseCoopers, co w takiej sytuacji powinien robić podatnik.
Jej zdaniem, urząd skarbowy ma trzy miesiące od złożenia zeznania na zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego zeznania PIT. Jeżeli zwrot nadpłaconego podatku dochodowego nie został dokonany w ustawowym terminie, urząd skarbowy jest zobowiązany do zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego PIT wraz z odsetkami za zwłokę.

Wartość odsetek

Odsetki za zwłokę naliczane są zgodnie z art. 78 par. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), tj. od daty złożenia zeznania podatkowego. Warunkiem dokonania zwrotu nadpłaconego podatku dochodowego wraz z odsetkami za zwłokę jest prawidłowo przygotowana oraz złożona w ustawowym terminie deklaracja PIT.
– W sytuacji zagubienia rocznej deklaracji podatkowej przez urząd skarbowy istotne jest dla podatnika posiadanie kserokopii deklaracji wraz z potwierdzeniem bezpośredniego złożenia go w urzędzie skarbowym lub nadania listem poleconym do właściwego urzędu skarbowego – podkreśla Agnieszka Kucharska.
W takiej sytuacji, gdy urząd skarbowy zakwestionuje fakt złożenia deklaracji, dana osoba będzie mogła skutecznie dowodzić, że zeznanie zostało złożone w terminie. Jednocześnie na podstawie dowodu nadania podatnik może zwrócić się bezpośrednio do placówki Poczty Polskiej, w której nadał deklarację PIT, z prośbą o potwierdzenie faktu dostarczenia zeznania do urzędu skarbowego, co może okazać się dodatkowym dowodem w tego rodzaju sprawie.

Potwierdzenie złożenia

Okazanie kserokopii deklaracji wraz z potwierdzeniem jej nadania powinno stanowić dla urzędu skarbowego wystarczający dowód, że podatnik złożył deklarację z zachowaniem ustawowego terminu.
– Termin złożenia deklaracji rocznej jest zachowany, jeżeli została nadana w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego – podkreśla ekspert z PricewaterhouseCoopers.
Ważne
Wysyłając zeznanie podatkowe pocztą, należy pamiętać o tym, żeby zachować kserokopię PIT oraz potwierdzenie nadania. W razie zgubienia PIT przez urząd skarbowy jest to dowód potwierdzający złożenie deklaracji w ustawowym terminie