Rynek kuponów w Polsce rozwija się, reagując na zmiany w systemach wynagrodzeń pozapłacowych oraz w zachowaniach pracowników w czasie pracy. Dynamika rozwoju mogłaby być większa, gdyby prawo regulujące przywileje wynikające ze stosowania np. kuponów żywieniowych było jednoznaczne i precyzyjne. Emitenci starają się wprowadzać różne rodzaje bonów pozwalające na realizację potrzeb motywacyjnych pracodawców. Ciągle najpopularniejsze są bony towarowe, które są wręczane pracownikom jako dodatkowa premia - upominek przed świętami. Pozwalają na dokonanie zakupów w dużej sieci sklepów. Ciekawym rozwiązaniem jest też kupon premiowy służący do motywacji partnerów biznesowych. Wykorzystywany jako nagroda z katalogu programu lojalnościowego daje nagrodzonemu możliwość wyboru nagrody, np. takiej, której nie ma w katalogu. Jest też sposobem wynagradzania np. sprzedawcy w sklepie za zrealizowanie dodatkowych zadań. Obecność na polskim rynku innych rodzajów kuponów zależy od ich atrakcyjności w stosunku do produktu lub usługi. I tak np. kupon, który można zrealizować w kinie, teatrze lub galerii, będzie bardziej atrakcyjny dla pracodawcy wtedy, gdy jego zakup będzie bardziej uprzywilejowany fiskalnie niż zakup biletów.
TOMASZ KUCHARSKI
dyrektor sprzedaży Accor Services Polska
Tomasz Kucharski, dyrektor sprzedaży Accor Services Polska / DGP