Dzięki zmianie procedury wydawania interpretacji podatkowych skończy się praktyka wydawania rozbieżnych odpowiedzi na takie same pytania. Podatnicy będą jednak musieli śledzić zmiany prawa, by wiedzieć, czy interpretacja nadal obowiązuje.
Dzięki zmianie procedury wydawania interpretacji podatkowych skończy się praktyka wydawania rozbieżnych odpowiedzi na takie same pytania. Podatnicy będą jednak musieli śledzić zmiany prawa, by wiedzieć, czy interpretacja nadal obowiązuje.
■ Od 1 lipca wydawaniem interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych. Zmiana ta była podyktowana m.in. koniecznością ujednolicenia wydawanych interpretacji. Czy rzeczywiście osiągnięcie tego celu jest realne?
- To prawda. Po analizie możliwych rozwiązań stanęliśmy na stanowisku, że wykonywanie tego zadania przez pracowników zatrudnionych w Ministerstwie Finansów wymagałoby poniesienia znacznych nakładów finansowych, a co za tym idzie, byłyby to dodatkowe koszty dla budżetu. Szukając rozwiązań równie efektywnych aczkolwiek znacznie tańszych, postanowiliśmy oprzeć się na istniejącej już współpracy pomiędzy dyrektorami czterech izb skarbowych i dobrze działającej strukturze Krajowej Informacji Podatkowej. Przede wszystkim ograniczenie liczby organów, które są uprawnione do wydawania interpretacji, przyczyni się do ujednolicenia stosowania prawa przez administrację skarbową i ułatwi ministrowi finansów sprawowanie ogólnego nadzoru w tym zakresie. Tym bardziej że system wydawania interpretacji został oparty o działającą już Krajową Informację Podatkową. Przez rok funkcjonowania - bo przecież KIP działa już od roku - udało się dopracować zarówno narzędzia informatyczne, jak i procedury uzgadniania stanowiska tam, gdzie występują wątpliwości. Dodatkowym wyjściem naprzeciw potrzebom podatnika będzie publikowanie treści wniosków wraz z pytaniami w jednym miejscu. W Biuletynie Informacji Publicznej MF, a nie jak dotychczas na stronach internetowych izb skarbowych lub celnych. Odpowiadając wprost na postawione pytanie - tak, uważam, że jest to realne.
■ Interpretacje w imieniu ministra wydają cztery izby. Kto będzie się zajmował interpretacjami od 1 stycznia 2008 r., kiedy powstanie Krajowa Administracja Skarbowa?
- Bardzo się cieszę, że poruszamy ten problem. Obecnie to zagadnienie jest przedmiotem analiz i wszystko wskazuje na to, że po wejściu w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej interpretacje będą wydawane przez Krajową Informację Skarbową. Będzie to udoskonalony system oparty na doświadczeniach działającej aktualnie Krajowej Informacji Podatkowej.
■ Czy Krajowa Informacja Skarbowa będzie tym samym, czym dziś jest Krajowa Informacja Podatkowa?
- Dokładnie tak. Nadal będą cztery ośrodki Krajowej Informacji Skarbowej, które będą zajmowały się przygotowywaniem odpowiedzi na wnioski podatników. Będą też nadal udzielać informacji telefonicznie.
■ A zatem to tylko zmiana nazwy?
- Tak. Generalnie w tym zakresie zmieni się tylko nazwa.
■ Czy do wydawania interpretacji zostali zatrudnieni nowi pracownicy, czy oddelegowani specjalnie już dziś zatrudnieni w urzędach?
- Analiza przyszłego obciążenia pracą wcześniej wymienionych izb skarbowych wskazywała jednoznacznie, że konieczne będzie zatrudnienie do KIP nowych pracowników do wykonywania tych zadań. Pracownicy, którzy zostali zatrudnieni w wydziałach do spraw interpretacji, byli dotychczas zatrudnieni w izbach i urzędach skarbowych całego kraju. Wszystkie te osoby to wysokiej klasy specjaliści w dziedzinie prawa podatkowego, którzy swoją wiedzę i umiejętności potwierdzili w trakcie procesu rekrutacji.
■ Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują sytuację, w której interpretacje podatkowe będą wygasały z mocy prawa. Będzie tak m.in. w przypadku, gdy nastąpi zmiana przepisu, który był przedmiotem interpretacji. Wiadomo już, że minister finansów nie będzie informował podatników o tym, że interpretacja wygasła z mocy prawa. A czy będą to robić urzędy skarbowe?
- Nie. Urzędy skarbowe również nie będą informowały podatników o tym, że zmienił się przepis, który był interpretowany w jego indywidualnej sprawie. To podatnik powinien śledzić zmiany w prawie. Urząd skarbowy, a tym bardziej minister finansów nie może podatnika w tym wyręczać.
Rozmawiała Ewa Matyszewska
Pozostało
88%
treści
Reklama
Reklama