Otrzymane dotacje na zakup środka trwałego rozlicza się w czasie równolegle do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

Spółka w czerwcu 2007 roku nabyła środek trwały. Biorąc pod uwagę, że będzie sfinansowany w 50 proc. dotacją z UE, w lipcu zaksięgowała amortyzację w wysokości 50 proc. miesięcznego odpisu i tyle samo zaliczy- ła do kosztów uzyskania przychodów. Równocześnie, z przychodów przyszłych okresów, miesięcznie odniosła kwotę równą odpisowi amortyzacyjnemu do pozostałych przychodów operacyjnych. Dotacja wpłynęła na rachunek bankowy we wrześniu 2007 r.
Katarzyna Twarowska, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young, wyjaśnia, że nie jest to poprawne działanie. Spółka powinna w momencie spełnienia wszystkich warunków do otrzymania dotacji ująć ją zgodnie z zasadą memoriału oraz zasadą przewagi treści gospodarczej nad jej formą na Należnościach i Przychodach przyszłych okresów i rozpocząć jej rozliczanie dla celów księgowych.
- Otrzymana dotacja nie ma wpływu na wysokość odpisów amortyzacyjnych, a jedynie, zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, jest rozliczana równolegle do tych odpisów poprzez stopniowe zwiększanie pozostałych przychodów operacyjnych - twierdzi nasza rozmówczyni.
Z kolei podatkowo można rozpocząć rozliczanie dotacji dopiero w momencie otrzymania jej na rachunek bankowy. Karolina Hołdun, menedżer z działu podatkowego firmy Ernst & Young, zwraca przy tym uwagę, że otrzymanie dotacji z UE będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Wyjaśnia również, że do momentu wpływu dotacji na rachunek bankowy spółka miała podstawy, aby do kosztów uzyskania przychodów zaliczać całość odpisów amortyzacyjnych. Dopiero potem należy skorygować dokonane wcześniej odpisy w części pokrytej dotacją i pomniejszyć o powstałą kwotę koszty uzyskania przychodu. Najbardziej racjonalne wydaje się przy tym odpowiednie zmniejszenie kosztów podatkowych w bieżącym okresie, tj. w miesiącu otrzymania dotacji.
AGNIESZKA POKOJSKA