Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej przez internet oraz jego odwołanie podatnik lub płatnik złoży naczelnikowi urzędu skarbowego.
Nowelizacja Ordynacji podatkowej (ustawa trafiła już do Senatu) przewiduje ułatwienia w zakresie składania e-deklaracji. Mariusz Gumola, doradca podatkowy w Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, wyjaśnia, że ułatwienia te polegają na zniesieniu obowiązku zawiadomienia urzędu skarbowego o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej. Dotychczas podatnik, zamierzający składać deklaracje przez internet, musiał zawiadomić o tym organ, wskazując równocześnie osobę upoważnioną do składania deklaracji w tej formie i podpisywania jej podpisem elektronicznym.
Jak wskazuje Mariusz Gumola, z uwagi na fakt, że integralną częścią likwidowanego zawiadomienia ZAW-E1 było wskazanie osoby upoważnionej do składania deklaracji w formie elektronicznej i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym, konieczne stało się odrębne uregulowanie kwestii podpisywania deklaracji elektronicznych przez pełnomocnika podatnika. W tym celu rozszerzono zakres pełnomocnictwa, jakie podatnik może udzielić do podpisywania za niego deklaracji.
- Po nowelizacji przepisów pełnomocnictwo będzie mogło dotyczyć nie tylko deklaracji papierowych, ale również deklaracji elektronicznych - tłumaczy nas rozmówca.
Mariusz Gumola zwraca uwagę, że pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych w formie elektronicznej podatnik będzie musiał złożyć samodzielnie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników. Dotyczy to także sytuacji, gdy uprzednio złożył już pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji papierowych.
- Pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji, zgodnie z projektem rozporządzenia do przepisów Ordynacji podatkowej, ma być składane w formie papierowej, na urzędowym formularzu oznaczonym symbolem UPL-1 - wskazuje ekspert.
Złożenie tego pełnomocnictwa (w odróżnieniu od pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji papierowych) nie będzie podlegało opłacie skarbowej.
- Pełnomocnictwo to muszą złożyć tylko ci podatnicy, którzy wcześniej nie zawiadamiali urzędu skarbowego o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej, a chcą, by również takie deklaracje mogły być podpisywane przez pełnomocnika - mówi Mariusz Gumola.
Pełnomocnictwa tego nie muszą natomiast składać podatnicy, którzy na podstawie dotychczasowych przepisów dokonali zawiadomienia na formularzu ZAW-E1 oraz zgłoszenia upoważnienia w formie elektronicznej.