Doradcy podatkowi będą mogli reklamować swoje usługi. O zakresie dopuszczalnej reklamy będą decydować zasady etyki zawodowej. Zasady zakazują reklamy, ale można je zmienić na zjeździe doradców.
ANALIZA
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian ustawy o doradztwie podatkowym. Dzięki niemu doradcy sami będą mogli decydować o tym, jaka reklama jest dopuszczalna, gdyż - jak mówi Zbigniew Maciej Szymik, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) - po wejściu w życie nowelizacji zastosowanie w zakresie reklamy będą miały wyłącznie zasady etyki. Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych, który ma uprawnienia do zmiany tych zasad, będzie więc mógł także zlikwidować zakaz reklamy.

Odniesienie do zasad

Projekt nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym przewiduje, że doradca podatkowy może reklamować świadczone przez siebie usługi, jeżeli nie narusza to niezależności, godności i uczciwości zawodowej, zasad etyki zawodowej, a także tajemnicy zawodowej doradcy podatkowego. Zniesienie zakazu reklamy doradców będzie oznaczało, że w każdej chwili zakaz będzie mógł zostać mocno ograniczony.
Zbigniew Maciej Szymik przekonuje jednak, że zniesienie ustawowego zakazu reklamy będzie oznaczać, że w tym zakresie zaczną obowiązywać zasady etyki zawodowej.
- Obecnie uchwała Zasady Etyki Doradców Podatkowych dotycząca zakazu reklamy określa, co nie jest reklamą, lecz dopuszczalną informacją. Nie ma jednak wątpliwości, że zakaz reklamy w zasadach etyki istnieje - mówi przewodniczący KRDP.
Faktycznie, art. 9 zasad etyki przewiduje, że prezentowanie informacji o doradcy podatkowym lub spółce doradztwa podatkowego, jeżeli informacja ta ma charakter wartościujący, zawiera porównania, element zachęty, nakłaniania, obiecywania lub gwarantowania skuteczności, jest zakazaną reklamą. A zatem po wejściu w życie nowelizacji, która przewiduje możliwość reklamowania usług przez doradców, w dalszym ciągu swobodna reklama usług nie będzie dopuszczalna.
Brunon Szulc, przewodniczący komisji etyki i spraw wewnątrzkorporacyjnych KRDP, zwraca uwagę, że po wejściu w życie nowelizacji samorząd będzie musiał dostosować zasady etyki do nowych przepisów.
- Trzeba będzie w zasadach określić korporacyjne warunki stosowania reklamy i jej zakres - mówi Brunon Szulc.
Zbigniew Maciej Szymik dodaje, że doprecyzowanie zasad etyki w zakresie dopuszczalnej reklamy nastąpi na III Krajowym Zjeździe Doradców Podatkowych, który jest zaplanowany na styczeń 2010 r. Jak tłumaczy Sławomir Zieleń, doradca podatkowy, o możliwości reklamowania będą po nowelizacji ustawy decydowały zasady etyki, a kompetencje do ich zmian posiada zjazd.



Konkurencja z księgowymi

Sławomir Zieleń przyznaje, że problem reklamy wraca do doradców podatkowych jak bumerang. Zniesienie zakazu reklamy traktuje on jako szansę, ponieważ doradcy będą mogli przekazywać klientom informacje o usługach i ich zakresie. Dziś - jak tłumaczy nasz rozmówca - dochodzi do absurdalnych sytuacji.
- Zdarza się, że w tym samym budynku, obok siebie funkcjonują dwa biura rachunkowe oraz firma doradcza. Biura mogą wywiesić informację, że rozliczają PIT, a firma doradcza już nie. To powoduje, że doradcy są na straconej pozycji - mówi Sławomir Zieleń.
Po nowelizacji ta sytuacja się zmieni. Chodzi o to, aby wszystkie firmy miały w miarę równe szanse. Pojawiają się również obawy, że w przypadku braku ograniczenia dopuszczalnej reklamy rynek zdominują duże spółki doradcze, które dysponują znacznymi środkami na reklamę i działania z zakresu public relations. Jak mówi Sławomir Zieleń, małych firm doradczych nie stać na reklamę usług.
Zbigniew Maciej Szymik nie ma jednak obaw związanych z dopuszczeniem reklamy. Wskazuje on, że duże firmy zachowują się w tym zakresie poprawnie.
- Nie mam obaw, że spółki te zaczną wykorzystywać jakieś luki w przepisach do reklamowania usług - mówi przewodniczący KRDP.
Zwraca również uwagę, że projekt zakłada, że KRDP będzie prowadzić listę firm (osób prawnych) doradztwa podatkowego, co oznacza, że zasady etyki będą odnosić się również do spółek doradztwa podatkowego. Nad przestrzeganiem tych zasad przez spółki będzie czuwać samorząd. A zatem swobodna reklama dalej nie będzie dopuszczalna. Co więcej, doradcy, którzy naruszą zakaz określony w zasadach etyki, poniosą surowe kary.

Sankcje dla doradców

Jak wyjaśnia Brunon Szulc, za złamanie zasad etyki ustawa o doradztwie podatkowym przewiduje cztery rodzaje kar dyscyplinarnych: upomnienie, naganę, zawieszenie prawa wykonywania zawodu na okres od sześciu miesięcy do lat trzech oraz pozbawienie prawa wykonywania zawodu. Ta ostatnia kara oznacza, że doradca traci uprawnienia (zostaje skreślony z listy). Co więcej, sankcje za czyny sprzeczne z zasadami etyki zawodowej są stosowane, a więc nie są to martwe przepisy. Brunon Szulc przyznaje, że zdarzały się w przeszłości nawet przypadki zastosowania dwóch najsurowszych kar, oczywiście po wcześniejszym zbadaniu sprawy przez rzecznika dyscyplinarnego i rozpatrzeniu sprawy przez sąd dyscyplinarny.
Po wejściu w życie nowelizacji ustawy o doradztwie takie kary będą stosowane również w odniesieniu do naruszenia przepisów dotyczących zakazu reklamy. A zatem, jak podkreśla Brunon Szulc, zakres dopuszczalnej reklamy musi być precyzyjnie określony w zasadach etyki.
Projekt nowelizacji ustawy znajduje się obecnie na etapie uzgodnień społecznych.
8786 liczba doradców podatkowych wpisanych na listę
8143 liczba czynnych doradców podatkowych