Nie wszystkie firmy świadczące usługi księgowe przystosowały się bez problemów do przymusowej kwarantanny. Większość poprosiła pracowników o pracę z domu i kontaktuje się zarówno z klientami, jak i z urzędami e-mailem lub telefonicznie. Część ma jednak problemy kadrowe, bo łączenie pracy z opieką nad małymi dziećmi jest niemożliwe.
Niektóre biura rachunkowe w rozmowie z DGP przyznają, że nawet jeżeli wpuszczają klientów, to starają się jak najbardziej ograniczyć bezpośredni kontakt. Inne zamknęły drzwi już w ubiegłym tygodniu i kontaktują się wyłącznie zdalnie. Dokumenty w formie papierowej można dostarczyć tylko za pośrednictwem kuriera lub wkładając je do pudła przed wejściem.

Zdalna praca

Wielu księgowych zabrało już swoje komputery do domu i wykonuje obowiązki zdalnie.
Takie rozwiązanie wdrożył już u siebie m.in. Piotr Piasecki, właściciel biura rachunkowego specjalizującego się w obsłudze prawników i sektora IT.
– Wszyscy pracownicy pozostali w domu i są w pełni gotowi do zdalnego wykonywania swoich obowiązków. Klienci kontaktują się z nami tylko drogą elektroniczną. Przekonaliśmy nawet tych, którzy wcześniej wybierali tradycyjną komunikację – informuje ekspert.
Pracownicy biur kontaktują się zdalnie również z urzędami.
– Wychodzimy przy tym z założenia, że jeśli czegoś się nie da, to po prostu się nie da. Lepiej narazić się na mandat niż ryzykować zdrowiem pracowników – mówi Piotr Piasecki.
Dodaje, że jego biuro i tak ma ułatwione zadanie. – Nie zazdroszczę kolegom obsługującym sektor transportowy czy gastronomiczny bądź rozrywkowy. Z pewnością problem czeka też biura, które mają dostęp do serwera tylko w stacjonarnym biurze. Niestety, nie wszędzie można przejść ten okres bezproblemowo – podsumowuje.

Czasem się nie da

Niektórzy pracownicy biur muszą przychodzić do pracy, by odbierać choćby korespondencję, którą przynosi listonosz. Ich zdaniem to lepsze rozwiązanie niż chodzić do urzędów pocztowych po odbiór przesyłek, szczególnie że poczta już ograniczyła godziny pracy.
Ponadto słychać głosy, że nie wszystkie prace można wykonać z domu.
− O ile księgowania można online, o tyle ze sprawozdaniem może być problem – twierdzi Elżbieta Woźnicka, prezes Biura Rachunkowego „EURO ROMB” w Warszawie. Wyjaśnia, że aby prawidłowo je sporządzić, trzeba mieć pod ręką dokumenty firmy. Te natomiast są w biurze.
Problem jest też z księgowymi, które równocześnie muszą zajmować się dziećmi.
− Praca zdalna sprawdza się, gdy księgowi mają starsze dzieci. Gorzej, gdy trzeba się zająć maluchami – mówi Elżbieta Woźnicka.
Co więcej – dodaje − zadanie może być utrudnione, gdy część osób dopiero przyucza się do pracy, nie zna więc dobrze ani programów finansowo -księgowych, ani specyfiki obsługiwanych firm.
Dlatego, jej zdaniem, ważne jest, aby rząd odpowiedział na apel środowiska księgowych i przesunął terminy wykonywania niektórych obowiązków.