statystyki

Nowy JPK_VAT wymusza zmiany informatyczne

autor: Dr Agnieszka Baklarz10.11.2019, 17:00
Należy zauważyć, że sankcje za niepoprawne wypełnienie JPK_VAT są wysokie (zgodnie z art. 109 ust 3h ustawy o VAT jest to 500 zł za każdy błąd).

Należy zauważyć, że sankcje za niepoprawne wypełnienie JPK_VAT są wysokie (zgodnie z art. 109 ust 3h ustawy o VAT jest to 500 zł za każdy błąd).źródło: ShutterStock

W poprzednim numerze sygnalizowaliśmy, że w nowej strukturze pojawią się nie tylko dane z deklaracji i dzisiejszych plików, lecz także dodatkowe informacje, których fiskus wymaga do celów analitycznych. Zakres danych, które trzeba gromadzić do poprawnego uzupełnienia nowego JPK_VAT, będzie więc większy. Jaki dokładnie – pokazujemy poniżej.

Wydaje się, że czasu na przygotowanie jest sporo, bo dopiero od 1 kwietnia 2020 r. duzi przedsiębiorcy, a od 1 lipca 2020 r. wszyscy podatnicy będą zobligowani do składania nowego typu plików JPK_VAT. Jednak nic bardziej mylnego, bo nie chodzi o drobną kosmetykę, ale o poważną zmianę w działaniu systemów informatycznych. O ile bowiem dołożenie deklaracji VAT do pliku nie rodzi (oprócz konieczności zmiany struktury pliku JPK_VAT) większych problemów, o tyle już zmiana samej zawartości informacyjnej (tak w kształcie wierszy ewidencji sprzedaży, jak i zakupu) nastręcza dużej liczby wątpliwości i wymaga uaktualnień funkcjonujących systemów informatycznych. Aby dokładnie rozważyć konieczny dodatkowy zasób informacji, jakie zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie VAT będą musieli gromadzić przedsiębiorcy do poprawnego uzupełnienia nowego JPK_VAT, podzielmy je na dwa zakresy: rejestr sprzedaży oraz rejestr zakupu.

rejestr sprzedaży

Ten rejestr tworzony jest ze wszystkich dokumentów sprzedaży podlegających podatkowi VAT oraz tych dokumentów zakupu, które skutkują pojawieniem się VAT należnego. Dokumenty do rejestru mogą trafić z różnych miejsc w firmie w zależności od sposobu zorganizowania ewidencji. Może być to zapis wykonywany w momencie wystawiania faktury sprzedaży, może być to również moment księgowania tej faktury. W przypadku faktur zakupowych pojawiających się w rejestrze sprzedaży dane mogą być gromadzone również na podstawie zapisów o zamówieniach zakupu. Rozważmy, jaki jest dodatkowy zakres informacyjny wynikający z rozporządzenia oraz od jakich parametrów może on zależeć. W rejestrze sprzedaży takim dodatkowym zakresem są grupy towarów i usług, procedury oraz oznaczenie typu dowodu sprzedaży.

Oznaczenie typu dowodu sprzedaży


Pozostało jeszcze 82% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane