Unijny wykaz terytoriów i krajów stosujących szkodliwą konkurencję fiskalną powiększył się o 10 pozycji. To efekt wczorajszych obrad Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych (z ang. ECOFIN).
Na liście znalazły się m.in. Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA), gdzie wielu unijnych, w tym polskich podatników zakłada firmy, aby zaoszczędzić na podatku. Jest też Oman, czyli inny kraj z Półwyspu Arabskiego, który miał stać się fiskalną alternatywą dla ZEA.
Niezależnie od tego jako raje podatkowe traktowane będą: Amerykańskie Samoa, Aruba, Barbados, Belize, Bermudy, Dominika (wyspiarski kraj na Karaibach), Fidżi, Guam, Wyspy Marshalla, Samoa, Trynidad i Tobago, Amerykańskie Wyspy Dziewicze oraz Vanuatu.
Krajom tym i terytoriom nie grożą jeszcze unijne sankcje (co do tego trwają dyskusje), oprócz ograniczonego dostępu do europejskich funduszy.
Co ciekawe, ZEA znajdowały się już na unijnej liście, ale na skutek silnych nacisków politycznych zostały z niej skreślone w styczniu 2018 r.
Unijna lista rajów podatkowych nie ma prostego przełożenia na rozliczenia polskich przedsiębiorców. W tym zakresie ciągle obowiązują krajowe wykazy zawarte w dwóch rozporządzeniach ministra rozwoju i finansów z 17 maja 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 997 i 998). Oba zawierają 26 pozycji i nie znajdziemy w nich ZEA bądź Omanu.
Polscy przedsiębiorcy, którzy handlują z kontrahentami zlokalizowanymi w rajach, narażają się na restrykcje w zakresie cen transferowych. Dodatkowo, jeśli mają spółkę zależną w takim kraju, to dochód z niej jest w Polsce opodatkowany (stawką 19 proc.).
Niezależnie od tego ECOFIN zgodził się na przyjęcie dwóch rozporządzeń technicznych w sprawie VAT, które mają ułatwić dużą reformę systemu poboru tego podatku, zaplanowaną na 2021 r. Chodzi o istotne zmiany dla dużych platform internetowych sprzedających towary spoza UE, takie jak np. amerykański Amazon i chiński Aliexpress. Za dwa lata będą one zmuszone rozliczać VAT od sprzedaży towarów o niskiej wartości (poniżej 150 euro) i to nawet jeśli korzystają z unijnych magazynów lub ”centrów realizacji zamówień„.
Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom ECOFIN nie wypowiedział się wiążąco w sprawie nowelizacji dyrektywy 92/83/EWG dotyczącej akcyzy od napojów alkoholowych. Projekt zakłada odwrócenie skutków wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 17 maja 2018 r. (sygn. akt C-30/17). Zapadł on w sprawie polskich producentów piwa smakowego i był dla nich korzystny.
Bruksela chce teraz, aby z dyrektywy wprost wynikało, że dosłodzenie gotowego piwa cukrem lub miodem podwyższa akcyzę. Rada UE spodziewa się przyjęcia zmian do końca pierwszej połowy 2019 r.