Dyrektor KIS wydał niespełna 26 tys. interpretacji indywidualnych. To o 8 tys. mniej niż w 2016 r. Wtedy było ich prawie 34 tys., a rok wcześniej jeszcze więcej, bo prawie 38 tys.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) poinformowała o efektach swojej działalności w 2017 r. Według Grzegorza Maślanki, radcy prawnego i partnera w Grant Thornton, spadek liczby wydawanych interpretacji może być efektem zmian uszczelniających podatki oraz ostrzeżeń wydawanych przez Ministerstwo Finansów.
– Dotychczas podatnicy często występowali o interpretację, aby zabezpieczyć swoje działania optymalizacyjne. Teraz mają świadomość, że dyrektor KIS w takiej sytuacji odmówi wydania swojego stanowiska – wyjaśnia ekspert.
W 2017 r. ze względu na podejrzenie, że może mieć zastosowanie klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania, dyrektor KIS odmówił wydania interpretacji aż 650 razy.
Z informacji KIS wynika, że ponad połowa wydanych interpretacji dotyczyła VAT i akcyzy. Pytano m.in. o opodatkowanie kontraktów menedżerskich, pierwsze zasiedlenie, kasy fiskalne oraz rozliczenie jednostek samorządu terytorialnego i usług budowlanych w mechanizmie odwrotnego obciążenia.
Podatkowe interpretacje indywidualne w 2017 r. / Dziennik Gazeta Prawna
Niespełna połowa interpretacji dotyczyła podatków bezpośrednich (np. PIT, CIT, PCC). Tu z reguły podatnicy pytali o skutki sprzedaży nieruchomości oraz uczestnictwa w programach motywacyjnych, a także o kontrakty menedżerskie i ulgę na działalność badawczo-rozwojową.
W ponad 70 proc. wydanych interpretacji dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem podatnika, w pozostałych przypadkach je zanegował.
Z danych wynika również, że w 2017 r. wojewódzkie sądy administracyjne wydały prawie 2,4 tys. orzeczeń w związku z zaskarżonymi interpretacjami (w 2016 r. było to ponad 2 tys. orzeczeń). Niespełna połowa wyroków w tej instancji zapadła po myśli pytających (45 proc.).
Korzystniej dla podatników orzekał NSA. Wygrali oni w 667 sprawach, a fiskus zaledwie w 490 przypadkach.
W 2017 r. zarówno organy, jak i sami podatnicy częściej wnosili skargi kasacyjne w sprawach dotyczących interpretacji. Fiskus wniósł ich 809 (dla porównania w 2016 r. ponad 700 razy), a podatnicy 599 razy (tj. o 118 więcej niż rok wcześniej).
Z informacji KIS wynika też, że podatnicy chętnie pytają fiskusa o zdanie za pośrednictwem maila, mimo że ten sposób komunikacji nie chroni przed zmiennością wykładni fiskusa. W 2017 r. Krajowa Informacja Skarbowa udzieliła ponad 16 tys. takich odpowiedzi. Dodatkowo, od 23 czerwca 2017 r. można kontaktować się z urzędnikami za pomocą webczatu. Do końca 2017 r. przeprowadzono prawie 900 rozmów za pośrednictwem tego kanału.