Wirtualny przewodnik, kamery oraz specjalne zielone pasy dla samochodów to tylko część ułatwień wprowadzonych przez Służbę Celną - mówi Piotr Daniel, dyrektor Izby Celnej w Przemyślu.
Na przejściu granicznym w Medyce unowocześniony został wirtualny przewodnik. Na czym polega zmiana i co zyskają podróżni?
Wirtualny przewodnik to innowacyjne przedsięwzięcie, nie tylko w naszym kraju, ale na całej granicy Unii Europejskiej. Na początku marca prezentowaliśmy go na największych Międzynarodowych Targach Teleinformatycznych CeBIT, które odbyły się w Hanowerze.
Od maja 2012 r. podróżni na stronie www.przemysl.ic.gov.pl (zakładka „Na granicy/wirtualny przewodnik”) mogą zobaczyć przejście graniczne w taki sposób, jakby faktycznie byli na miejscu. Każdy może odbyć wirtualny spacer i dowiedzieć się, co powinien zrobić, żeby sprawnie przekroczyć granicę. Obecnie rozszerzyliśmy funkcjonalność systemu. Od połowy lutego dzięki wirtualnemu przewodnikowi podróżni mogą przygotować się do odprawy celnej zarówno po polskiej, jak i po ukraińskiej stronie przejścia granicznego. Dodatkowo udostępniliśmy karty usług informujące, jak przygotować się do konkretnej odprawy, np. potwierdzić wywóz towaru w celu otrzymania zwrotu VAT czy wywieźć broń i amunicję.
W jakich wersjach językowych działa wirtualny przewodnik?
Jest dostępny w trzech wersjach językowych: polskiej, ukraińskiej i angielskiej. Służba Celna odnotowała, że z tej interaktywnej pomocy korzystają nie tylko Polacy, ale również mieszkańcy Ukrainy, Niemiec, Białorusi i Rosji. Od połowy lutego, czyli momentu poszerzenia funkcjonalności wirtualnego przewodnika, odnotowaliśmy ok. 2 tys. odwiedzin, głównie z tych krajów.
Z jakich urządzeń można korzystać?
Wirtualne przekroczenie granicy możliwe jest także przy pomocy urządzeń mobilnych, np. tabletów czy smartfonów. Z tej formy w lutym skorzystało ponad 60 osób.
Pierwsze kamery na przejściach w Medyce uruchomiono rok temu w marcu, w Korczowej – dwa miesiące później. Dzięki temu można online w czasie rzeczywistym zobaczyć, co się dzieje na granicy. Czy podróżni często korzystają z tej możliwości?
Od chwili uruchomienia kamer Izba Celna w Przemyślu odnotowała już 1,5 miliona odsłon strony internetowej, na której można oglądać przejścia graniczne online. Każdego dnia odwiedza ją średnio 4 tysiące osób. Dzięki witrynie podróżni przekraczający granicę mogą podglądać to, co obecnie dzieje się na przejściu. Mogą poznać bieżące natężenie ruchu granicznego jeszcze przed wyruszeniem w podróż. Pomaga to wybrać bardziej dogodne przejście graniczne. Przy okazji warto też wspomnieć o portalu www.granica.gov.pl obsługiwanym przez podlaską Służbę Celną, który codziennie odwiedza około tysiąca osób. Korzystając z niego, podróżni mogą sprawdzić czas oczekiwania na przejściach granicznych z Rosją, Białorusią i Ukrainą, ale mogą również zalogować się do usługi eBooking Bus (dzięki temu programowi wycieczki autokarowe mogą zarezerwować czas odprawy celnej) czy elektronicznie zarejestrować dokumenty Tax Free.
Jakie jeszcze usprawnienia wprowadziła Służba Celna?
Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem, które usprawnia przekraczanie granicy, jest tzw. zielony korytarz. Jest to specjalnie oznakowany (nic do zgłoszenia/nothing to declare) pas ruchu przeznaczony dla podróżnych przekraczających granicę w celach turystycznych lub służbowych, którzy nie przewożą towarów podlegających zgłoszeniu celnemu. Przykładowo dzięki zielonemu korytarzowi na przejściu granicznym w Korczowej celnicy odprawiają o 50 proc. więcej samochodów. Średni czas przekroczenia granicy z wykorzystaniem zielonego korytarza wynosi 30 minut.
Przygotowaliśmy również usprawnienie dla samochodów ciężarowych. To działający od września 2012 r. projekt Fast Way. Pusta ciężarówka może przekroczyć granicę, korzystając z oddzielnego pasa ruchu oraz dodatkowych stanowisk kontrolnych. Dzięki temu kierowca nie musi czekać razem z pojazdami załadowanymi towarem. Krótszy czas przejazdu przez granicę powoduje, że samochód ciężarowy może być szybciej wykorzystany do ponownego załadunku i kolejnego wyjazdu, co przyczyni się do ożywienia wymiany handlowej.