Fiskus nie ma podstaw do interesowania się zyskiem z zakupów grupowych bo niczym nie różnią się od promocji w supermarketach - mówi Marcin Bobruk, członek zarządu Snuper.pl.
Zakupy grupowe stają się coraz bardziej popularne. Jakie towary lub usługi w tej formie cieszą się największą popularnością?
Zdecydowanie największą popularnością cieszy się kategoria zdrowie i uroda. Udział ofert z tej kategorii w ogólnej liczbie umów oscyluje w granicach 40 proc.
Na czym polega zysk z zakupów grupowych?
Korzyści z zakupów grupowych odnoszą wszyscy jego uczestnicy. Najbardziej zadowolony powinien być klient, który ma okazję kupić coś zdecydowanie taniej niż w ramach standardowych ofert. Warunkiem jest, aby określona liczba osób zdecydowała się na zakup. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy chcielibyśmy skorzystać z bardzo zaawansowanego technologicznie symulatora wyścigów Formuły 1. Chcąc na własną rękę lub w małej grupie sprowadzić symulator z USA i zorganizować sobie taką zabawę, musielibyśmy liczyć się z bardzo dużymi kosztami. Natomiast w ramach zakupów grupowych może pojawić się oferta firmy, która zorganizuje tego typu zabawę, określając minimalną liczbę chętnych, przy której stanie się to dla niej rentowne, a cena dla klienta końcowego będzie akceptowalna. W takim przypadku koszt zabawy będzie znacznie niższy, a i firma organizująca będzie miała gwarancję zyskania rentowności z projektu.
Tym samym dochodzimy do korzyści, jakie odnosi firma oferująca produkt bądź usługę, która z jednej strony ma szansę sprzedać konkretnie to, na sprzedaniu czego jej zależy. Z drugiej strony dzięki określeniu minimalnej liczby chętnych ma gwarancję uzyskania rentowności. I wreszcie dociera z promocją do dziesiątek lub nawet setek tysięcy potencjalnych klientów.
Oczywiście nie sposób nie wspomnieć o tym, że serwisy pobierają od sprzedającego prowizję od zbytych kuponów. Prowizje oscylują w granicach kilkunastu – kilkudziesięciu procent.
A co na takie oszczędności urzędy skarbowe?
Do tej pory nigdy nie dotarły do mnie żadne informacje jakoby pojawiały się jakiekolwiek wątpliwości natury podatkowej. Oferta w ramach zakupów grupowych nie różni się niczym od promocji w supermarkecie. Dokładnie tak samo jak tam mamy informację o cenie pierwotnej oraz obniżonej w ramach oferty specjalnej. Fakt, zniżki są zazwyczaj dużo wyższe niż te w sklepach, lecz nie może mieć to wpływu na ocenę tego zjawiska od strony podatkowej.
Nie ma możliwości, aby pojawiły się jakiekolwiek obowiązki podatkowe z tytułu uzyskanej przez klienta wysokiej zniżki.
Czy zdarzają się kontrole podatkowe zakupów grupowych?
Zarówno firmy sprzedające za pośrednictwem serwisów zakupów grupowych, jak i same serwisy niczym nie różnią się od pozostałych firm, a ich oferty nie podlegają żadnym dodatkowym kontrolom ze strony organów podatkowych. Od roku snuper.pl monitoruje rynek zakupów grupowych i do tej pory nie zdarzyło nam się usłyszeć od któregokolwiek z serwisów o takim przypadku.
SNUPER.PL jest agregatorem ofert zakupów grupowych w internecie. Serwis zbiera z sieci najciekawsze okazje zakupowe dostępne w wielu polskich miastach i udostępnia je.