HALINA BRZOZOWSKA o zdobywaniu uprawnień zawodowych - Opłaty za egzaminy na doradcę podatkowego od sierpnia do listopada nie zmienią się. Nowe opłaty będą obowiązywać dopiero po tym okresie.
Łukasz Zalewski

Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym zakłada rozwiązanie komisji egzaminacyjnej. Kiedy można spodziewać się nowej komisji?

Halina Brzozowska

Zgodnie z nowelizacją ustawy, zakończenie kadencji obecnej komisji egzaminacyjnej następuje z dniem wejścia w życie nowelizacji, czyli 7 sierpnia. Należy jednak podkreślić, że zakończenie kadencji dotychczasowej komisji nie oznacza automatycznego zakończenia jej działalności. Kolejne przepisy ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym pozwalają komisji działać, ale nie dłużej niż trzy miesiące od zakończenia kadencji. Tak wyznaczony termin pozwoli ministrowi finansów powołać komisję nowej kadencji bez zakłóceń prac obecnej komisji.

Czy minister podjął już działania w celu powołania nowej komisji?

Minister finansów wystąpił już do placówek naukowych o rozpowszechnienie informacji o naborze oraz do prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i Krajowej Rady Doradców Podatkowych o delegowanie swoich przedstawicieli do nowej komisji.

Co te zmiany oznaczają dla kandydatów na doradców, zwłaszcza tych, którzy będą przystępować do egzaminów w sierpniu i wrześniu?

Myślę, że informacje o kontynuacji prac komisji powinny uspokoić kandydatów na doradców podatkowych, którzy będą chcieli przystępować do egzaminów w wyznaczonych terminach. Komisja ma umocowanie ustawowe i egzaminy na pewno się odbędą. Na sesjach w sierpniu, wrześniu i kolejnych wyznaczonych przez dotychczasową komisję zostaną zachowane zarówno te dotychczasowe zasady funkcjonowania komisji, jak i wysokości opłat egzaminacyjnych.
Wszelkiego rodzaju zmiany, które przewiduje nowelizacja ustawy, będą dotyczyły funkcjonowania nowej komisji egzaminacyjnej.

Bardzo ważną informacją dla kandydatów są koszty egzaminu. Czy opłaty się zmienią?

Tak. W uzasadnieniu do nowelizacji Ministerstwo Finansów sygnalizowało konieczność zmiany opłaty. Wynika to z faktu, że opłaty nie były zmieniane od 2002 r. mimo że koszty przeprowadzania egzaminu w ciągu ostatnich ośmiu lat zdecydowanie rosły. Ustawa zobowiązuje ministra finansów do ustalenia opłaty egzaminacyjnej uwzględniającej obecne koszty egzaminu oraz wydatki związane z funkcjonowaniem komisji. Ministerstwo prowadzi obecnie prace legislacyjne dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie podwyższenia opłaty egzaminacyjnej. Przewidujemy, że projekt zostanie zamieszczony na stronach internetowych resortu w najbliższych tygodniach.

Chcę jednak podkreślić, że opłaty za egzaminy, które odbędą się w terminach wyznaczonych przez obecnie funkcjonującą komisję egzaminacyjną (sierpień-listopad), nie zostaną zmienione. Nowe opłaty będą miały zastosowanie do egzaminów, które odbędą się w terminach wyznaczonych przez nową komisję.



Jakie zmiany nowelizacja przewiduje w funkcjonowaniu komisji?

Nowelizacja uzupełnia przesłanki odwoływania i powoływania członków komisji. Powoływanie sędziów i członków Krajowej Izby Doradców Podatkowych następuje na zasadzie delegacji. Ustawa uzupełnia też katalog przesłanek dotyczących możliwości odwołania członka komisji.

Kiedy więc można odwołać członka komisji?

.Dotychczas brak było przepisów, które pozwalały na odwołanie członka, gdy utracił on cechy kwalifikujące. Dlatego też wprowadzone zostały przesłanki, jakie występują w komisjach w przypadku innych zawodów. Na przykład odwołać będzie można osobę, która będzie nienależycie wykonywała obowiązki członka komisji.

W jakim przypadku będzie można mówić o nienależytym wykonywaniu obowiązków? Pojawiły się opinie, że to jest zbyt szerokie pojęcie.

Wymaga się, aby każdy członek rzetelnie i odpowiedzialnie sprawował swoją funkcję. Minister finansów nie ma możliwości dowolnego, arbitralnego podjęcia decyzji o odwoływaniu z komisji sędziego bądź doradcy podatkowego w przypadku nienależytego wykonywania obowiązków. Każdorazowo taka decyzja ministra będzie wymagała zgody podmiotu delegującego, czyli prezesa NSA lub Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Nowelizacja przewiduje wprowadzenie sekretarza komisji. Jaka będzie jego rola, a jaka będzie rola przewodniczącego?

Przewodniczący komisji, tak jak dotychczas, będzie odgrywał fundamentalną rolę w komisji egzaminacyjnej. Będzie odpowiedzialny za merytoryczną część egzaminu, a więc do jego zadań będzie należało prowadzenie wszelkich prac związanych z egzaminem, układanie pytań na każdy dzień egzaminu oraz wyznaczanie składów egzaminacyjnych Natomiast do kompetencji sekretarza będzie należała obsługa administracyjno-biurowa komisji, w tym wyznaczanie terminów egzaminów. Jego obowiązki nie będą więc związane z pracą merytoryczną, nie będzie mógł wpływać na treść pytań ani na skład komisji egzaminacyjnej. A zatem są to działania, które nie naruszają niezależności komisji..

Nowelizacja przenosi też obowiązek prowadzenia listy podmiotów uprawnionych do świadczenia usług doradczych z Ministerstwa do Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Co to oznacza dla nowych firm doradczych?

Kompetencje do prowadzenia rejestru osób prawnych zostaną przekazane Krajowej Radzie Doradców Podatkowych 30 dnia od wejścia w życie ustawy. Przyszłe spółki, które chcą wykonywać czynności doradztwa podatkowego, będą więc musiały występować do Krajowej Rady Doradców Podatkowych o wpis do rejestru.

Halina Brzozowska, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Podatkowej w Ministerstwie Finansów