Rozmawiamy z TOMASZEM ŚLEPOWROŃSKIM, dyrektorem zarządzającym ALD Automotive - Podatek ekologiczny powinien być wprowadzony najpóźniej w 2010 roku. Będzie on korzystny zarówno dla budżetu, jak i kierowców oraz wpłynie pozytywnie na środowisko.
ROZMOWA
● Czy z punktu widzenia państwa praktyki zawodowej w usługach wynajmu i zarządzania flotami samochodowymi wprowadzenie w Polsce podatku ekologicznego to dobry pomysł?
– Wprowadzenie podatku ekologicznego, który zastąpiłby obowiązujący podatek akcyzowy, to rozwiązanie dobre i niezbędne. Powinniśmy pamiętać, że transport jest jednym z sektorów gospodarki, które w największym stopniu są odpowiedzialne za emisję gazów cieplarnianych oraz za 70–90 proc. zanieczyszczeń powietrza w miastach. Z naszego badania wynika, że menedżerowie flot samochodowych chętnie stosują proponowane przez producentów ekologiczne technologie, a także stosują zasady jazdy ekologicznej. Główną barierą popularyzacji ekologicznych trendów w motoryzacji w Polsce jest brak zachęt fiskalnych.
● Jakie minusy ma dzisiejsza akcyza?
– System akcyzowy w niewielkim stopniu uwzględnia ekologiczność pojazdu, nakładając jedynie większe obciążenia finansowe na pojazdy z silnikiem powyżej 2 litrów pojemności. Nie uwzględnia to realnej emisji szkodliwych substancji. W maju 2009 r. sprowadzono do Polski prawie 62 tys. pojazdów, z czego 45 proc. to auta ponad 10-letnie, szkodliwe dla środowiska i problematyczne przy utylizacji. Te samochody są obecnie opodatkowane tak samo, jak nowe, emitujące niewielkie ilości CO2. Taka polityka nie motywuje kierowców do dbania o środowisko naturalne.
Ministerstwo Finansów twierdzi, że z początkiem 2010 roku podatku ekologicznego nie uda się wprowadzić. Czy nie należy jednak przyspieszyć tempa prac?
– Ekopodatek powinien być wprowadzony już w 2010 roku i dlatego zachęcamy Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki, aby przyspieszyły prace nad projektem ustawy. Każde opóźnienie w tym zakresie jest niekorzystne dla środowiska i gospodarki.



● W UE nie ma jednego modelu ekopodatku. Jaki system może się sprawdzić w Polsce?
– Rzeczywiście w Unii nie stosuje się jednolitej polityki związanej z podatkiem ekologicznym, ale stosuje go coraz więcej krajów. Przykładem może być nowy podatek wprowadzony w Niemczech od 1 lipca 2009 r. Uzależnia on wysokość opłat od emisji CO2 powyżej określonej normy oraz od pojemności silnika. Poza podatkami ekologicznymi rządy europejskie stosują dopłaty do pojazdów ekologicznych, np. z napędem hybrydowym, lub zapewniają ulgi w podatku drogowym i rejestracyjnym dla „zielonych” samochodów. Na mapie państw, które stosują ekologiczne zachęty, jest większość krajów zachodniej Europy, niestety, brakuje na niej Polski.
Kierując się doświadczeniami innych rynków, podatek ekologiczny powinien uzależniać wysokość opłaty przy zakupie samochodu bezpośrednio od emisji CO2 przez dany model. Płatność podatku powinna być realizowana podczas pierwszej rejestracji oraz okresowych badań technicznych. Dodatkowo podatek powinien uwzględniać fabrycznie zastosowane technologie redukujące ilość substancji szkodliwych, np. aktywne układy katalityczne czy filtry cząstek stałych. Uzależnienie poziomu podatku wyłącznie od pojemności silnika może się wydawać dobre ze względu na prostotę rozliczeń, ale osiągnięty efekt byłby gorszy z punktu widzenia ekologii.
● Co da podatnikom ekopodatek?
– Podatek ekologiczny leży w interesie wszystkich: rządu, branży i kierowców. Jego wprowadzenie w Polsce w odpowiednim kształcie da użytkownikom wymierne oszczędności przy zakupie pojazdu ze względu na jednoczesną likwidację akcyzy. Rezygnacja z importu aut używanych na rzecz zakupu nowych to pozytywny bodziec dla branży motoryzacyjnej. Ekopodatek byłby też neutralny dla budżetu w początkowym etapie, a w dłuższej perspektywie wpłynie pozytywnie na wielkość wpływów. Obecnie akcyza w pełnym wymiarze jest płacona jedynie od nowych pojazdów, gdyż od aut sprowadzanych jest często zaniżana.
● TOMASZ ŚLEPOWROŃSKI
dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska, spółki należącej do grupy Société Générale i zajmującej się wynajmem długoterminowym, finansowaniem oraz zarządzaniem flotą pojazdów