Rozmawiamy z prof. JOLANTĄ IWIN-GARZYŃSKĄ - Projekt nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym przewiduje rozszerzenie zakresu pytań na egzaminie na doradcę podatkowego. Na mocy nowelizacji pojawi się sekretarz, co spowoduje ograniczenie niezależności komisji.
ROZMOWA
● Projekt nowelizacji przewiduje wiele zmian, czasem kontrowersyjnych. Jak ocenia pani te zmiany?
– Trudno powiedzieć, jaki będzie ostateczny kształt ustawy. Jest wiele sprzeczności w tych propozycjach. Część przepisów należy ocenić pozytywnie, ale część jest zagrożeniem dla niezależności komisji i należy ocenić je negatywnie.
● Jakie najważniejsze zmiany będą dotyczyć kandydatów i egzaminów?
– Rozszerzono zakres pytań o kodeks celny, krajowe i międzynarodowe prawo podatkowe, postępowanie przed sądami administracyjnymi. Zmianę tę oceniam pozytywnie, ale nie bezkrytycznie. Mimo rekomendacji, aby rozszerzyć zagadnienia materialnego prawa podatkowego, w projekcie nie znajduję takiej zmiany. Teoretycznie może się więc zdarzyć, że kandydat przyjdzie na egzamin i nie będzie wiedział nic na temat VAT i podatków dochodowych, i zda egzamin.
● Czy w związku ze zmianą zakresu zmieni się też liczba pytań?
– Nie. Pozostanie 10 pytań na egzaminie ustnym i 100 testowych na egzaminie pisemnym.
● Czyli będzie szerszy zakres, ale mniej pytań z poszczególnych dziedzin?
– Dokładnie tak.
● Czy projekt przewiduje też zmianę wymogów dla kandydatów?
– Nie. Minister finansów ma natomiast określić, jakie dokumenty musi przedłożyć zdający.
● Jak pani ocenia zmiany odnoszące się do komisji?
– Nie mogę powiedzieć wiele dobrego o nowelizacji, gdyż jest to duży krok w stronę ograniczenia samodzielności i niezależności komisji. To jest moja największa obawa związana z tym projektem.



● Skąd te obawy?
– Obecnie komisja działa jako ciało niezależne, mając zapewnioną obsługę Ministerstwa Finansów. W projekcie nowelizacji przewidziano wprowadzenie nowej osoby – sekretarza komisji, co oznacza ingerencję w organizację egzaminów i pracę komisji. Zadaniem sekretarza nie będzie tylko rozliczanie delegacji, czyli, jak zapisano w projekcie, sprawy organizacyjno-finansowe. Wprowadzenie sekretarza spowoduje większą ingerencję ze strony ministerstwa, więc proponowane zmiany doprowadzą do tego, że egzamin będzie organizowany przez resort. Będzie stawał się egzaminem resortowym, a nie niezależnym egzaminem państwowym.
● Sekretarzem będzie pracownik Ministerstwa Finansów?
– Tak. W uzasadnieniu podkreśla się też, że będzie on wykonywał część obowiązków przewodniczącego i w związku z tym przewodniczący będzie się dzielił z nim swoim wynagrodzeniem. Nieprawdą jest, że sekretarz przejmie część obowiązków przewodniczącego, gdyż przewodniczący komisji nie odpowiada za prace administracyjno-biurowe czy finanse komisji. Zakres obowiązków przewodniczącego nie zmieni się. Chcę podkreślić, że obecne wynagrodzenie przewodniczącego jest żenująco niskie. W 2002 roku, kiedy określano wysokość wynagrodzenia, była to suma zbliżona do pensji profesorskiej, ale obecnie wynagrodzenie znacznie odbiega od tej kwoty. Podział wynagrodzenia nie będzie zachęcał przewodniczącego do wzmożonej pracy w komisji. Będzie on wykonywał tę samą pracę, ale wynagrodzeniem podzieli się z sekretarzem, którym będzie pracownik MF. W rezultacie osoba z ramienia resortu będzie zarządzać pracami komisji.
● Czy przewodniczący nie radzi sobie z pracami komisji?
– Przewodniczący doskonale sobie radzi z prowadzeniem komisji. Zarówno w tej kadencji komisji, jak i wcześniejszych (prof. Włodzimierz Nykiel) przewodniczący nie zgłaszali, że potrzebują pomocy. Stanowisko to jest zbędne. Jest przejawem chęci zapewnienia pracownikowi ministerstwa stałego, dodatkowego wynagrodzenia za prace, które powinny być wykonane w ramach zapewnienia obsługi administracyjnej komisji. Można tylko zadać pytanie, czy w dobie kryzysu finansowego i oszczędności w finansach publicznych takie postępowanie resortu jest zasadne.
● Projekt przewiduje, że obecna komisja musi zostać rozwiązana po wejściu w życie nowelizacji ustawy o doradztwie. Czy była pani tym zaskoczona?
– Mieliśmy spotkanie z kierownictwem resortu odpowiedzialnym za doradztwo podatkowe i nie usłyszeliśmy w tej sprawie stanowiska. Komisja dowiedziała się o tej propozycji po opublikowaniu projektu ustawy. Trudno mi wskazać merytoryczne uzasadnienie dla rozwiązania obecnej komisji. My pracujemy dla zdających, dlatego prace są prowadzone jak dotychczas.
● JOLANTA IWIN-GARZYŃSKA
Przewodnicząca komisji egzaminacyjnej ds. doradztwa podatkowego