W związku ze zmianą ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. zapanowała niepewność co do sposobu opodatkowania VAT tzw. usług pomocniczych do ubezpieczeń. Jak prawidłowo rozliczać VAT od takich usług?
Wątpliwości dotyczą takich usług pomocniczych do ubezpieczeń jak likwidacja szkód, centrów przyjmujących zgłoszenia szkód, posprzedażowej obsługi klienta, czy usług podmiotów zaangażowanych w proces oferowania produktów ubezpieczeniowych. Ustawodawca usunął z ustawy o VAT klasyfikacje statystyczne i zastąpił je terminami takimi jak ”usługi stanowiące element” (...) usług ubezpieczeniowych, „który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy i niezbędny” do jej wyświadczenia. Terminy te nie tylko nie mają ustawowych definicji, ale nastręczają także wiele problemów interpretacyjnych.
Jak zwykle w przypadku tak fundamentalnej zmiany, potrzeba ok. 2 lat na ustabilizowanie się nowej sytuacji i wypracowanie spójnej praktyki przez wszystkich uczestników rynku – podatników, władz skarbowych i sądów administracyjnych. Tym bardziej z zadowoleniem należy przyjąć niedawny, precedensowy wyrok WSA w Gdańsku (sygn. akt I SA/Gd 855/11).
Sprawa dotyczyła ubezpieczyciela, który w ramach działalności ubezpieczeniowej prowadzonej na terytorium Polski zawierał z osobami wyjeżdżającymi za granicę umowy ubezpieczenia assistance. W rezultacie ubezpieczony miał zapewnioną możliwość zwrócenia się do tzw. centrum obsługi klienta w celu uzyskania informacji na temat sposobu realizacji przysługującej mu ochrony ubezpieczeniowej oraz koordynacji w zakresie udzielenia pomocy m.in. zapewnienia kompleksowej opieki medycznej poza granicami kraju.
WSA w Gdańsku uznał, że czynności wykonywane na rzecz spółki przez zagraniczne podmioty w ramach tzw. usługi assistance są elementem zwolnionych od opodatkowania VAT usług ubezpieczeniowych. Wyrok ten będzie miał ogromne znaczenie dla podmiotów działających w branży ubezpieczeniowej i będzie kształtował praktykę na tym rynku w zakresie VAT.