Przedstawiciele pośredni muszą zapłacić VAT od importu, jeżeli podatku nie rozliczył ich klient. Nie oznacza to jednak, że mogą potrącić podatek naliczony – wyjaśnił dyrektor katowickiej izby.
Pytanie zadała firma, która działa jako przedstawiciel pośredni – na zlecenie klientów dokonuje na ich rzecz, ale we własnym imieniu, zgłoszeń celnych. Na skutek zmiany przepisów musiała uregulować VAT za swojego klienta.
20 sierpnia br. wszedł bowiem w życie przepis, zgodnie z którym przedstawiciele pośredni (najczęściej są nimi agencje celne i spedytorzy) odpowiadają solidarnie z klientem za nierozliczony podatek z tytułu importu towaru (art. 33a ust. 8 ustawy o VAT).
Firma sądziła, że skoro zapłaciła daninę, to powinna mieć też prawo odliczyć podatek naliczony z tytułu importu towaru. Uważała, że nie ma znaczenia to, iż nie wykorzystała tego towaru w swojej działalności gospodarczej.
Dyrektor katowickiej izby wyjaśnił jednak, że w takiej sytuacji nie ma mowy o odliczeniu podatku. Przywołała wyrok z 25 czerwca 2015 r. (sygn. akt C-187/14), w którym Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, iż prawo do odliczenia VAT istnieje tylko, gdy sprowadzone towary są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych. TSUE wykluczył też prawo do potrącenia VAT przez firmy, które zapewniają odprawę celną, ale nie są importerem ani właścicielem towaru – dodał dyrektor izby.
Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 31 października 2016 r., nr IBPP4/4512-85/16-3/LG