Wprowadzone od sierpnia br. zmiany nie ograniczą nadużyć przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu oleju napędowego do produkcji smarowego – twierdzi w piśmie do ministra finansów Związek Zawodowy Celnicy.pl.
Uwagi dotyczą nowelizacji ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1052), zwanej potocznie pakietem paliwowym. Ma on zapobiegać wyłudzaniu VAT we wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami ciekłymi, które jak oszacowała branża wynosiły w 2015 r. nawet 10 mld zł.

Polecany produkt: Rachunkowość 2016

Zgodnie z nowelizacją obowiązek zapłaty podatku powstaje w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju, a podstawą jego naliczania jest aktualna cena paliwa ogłaszana w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
Zdaniem celników pakiet zawiera jednak wiele luk. Nie obejmuje m.in. przypadku wykorzystywania nabywanego wewnątrzwspólnotowo oleju napędowego do produkcji oleju smarowego tzw. niskolepkościowego, w którym udział ON wynosi pow. 70 proc.
– Natomiast sam gotowy olej smarowy to świetny substytut paliwa dodawany nielegalnie do zbiorników na stacjach paliw – twierdzą celnicy w piśmie. Dodają, że stanowi to „tajemnicę poliszynela”, czyli wszyscy o tym wiedzą, ale nikt nie chce głośno o tym mówić.
Zdaniem celników, efekt jest taki, że nikt nie płaci żadnej daniny.
W piśmie do MF celnicy napisali, że w pakiecie jest też wiele innych luk. Nie chcą jednak ich zdradzać, aby nie wykorzystali tego przestępcy. Chętnie natomiast poinformują o tym ministra i dlatego proszą o spotkanie.