statystyki

Sklep internetowy może się obejść bez kasy fiskalnej

autor: Agnieszka Pokojska05.07.2016, 18:00
Przepisy rozporządzenia dotyczące kas fiskalnych przewidują różnego rodzaju zwolnienia podmiotowe (par. 3), jak i przedmiotowe (par. 2), które umożliwiają niestosowanie kas fiskalnych w sklepach internetowych.

Przepisy rozporządzenia dotyczące kas fiskalnych przewidują różnego rodzaju zwolnienia podmiotowe (par. 3), jak i przedmiotowe (par. 2), które umożliwiają niestosowanie kas fiskalnych w sklepach internetowych.źródło: ShutterStock

Chciałbym otworzyć działalność gospodarczą i sprzedawać towary przez internet – pisze pan Mateusz. Czy będę musiał kupić kasę fiskalną i wystawiać paragony – pyta czytelnik.

Reklama


Przepisy rozporządzenia dotyczące kas fiskalnych przewidują różnego rodzaju zwolnienia podmiotowe (par. 3), jak i przedmiotowe (par. 2), które umożliwiają niestosowanie kas fiskalnych w sklepach internetowych. Jednak dużo będzie zależało od tego, co w takim sklepie będzie sprzedawane. Rozporządzanie zawiera bowiem katalog towarów, których sprzedaż łączy się z bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania obrotu. Zostały one wymienione w par. 4 ust. 1 rozporządzenia. Chodzi tu m.in. o sprzęt radiowy, telewizyjny, telekomunikacyjny, fotograficzny oraz zapisane i niezapisane nośniki danych cyfrowych i analogowych. W tym ostatnim przypadku chodzi o przykładowo o płyty CD i DVD. Potwierdził to dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 26 lutego 2016 r. (nr ILPP2/4512-1-847/15-6/SJ). Stwierdził on, że dokonując sprzedaży nagranych płyt CD i DVD, podatnik ma obowiązek ewidencjonowania każdej sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bez względu na fakt, że będą one dostarczane klientom w systemie wysyłkowym.

W poz. 37 załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jeżeli jeden z tych warunków nie jest spełniony, preferencja nie przysługuje. Przykładowo tak było w sprawie rozpatrywanej również przez dyrektora poznańskiej IS w interpretacji z 13 marca 2016 r. (nr ILPP2/4512-1-882/15-6/AD). Chodziło o spółkę, która chciała sprzedawać np. kawę, herbatę, ekspresy i inne akcesoria nie tylko w stacjonarnym sklepie, ale też przez internet. Wyjaśniła, że płatność z tytułu dostawy ma być uiszczana za pośrednictwem podmiotu, który należność otrzymaną od klienta przekaże przelewem na rachunek bankowy spółki (system płatności internetowych) albo z wykorzystaniem opcji „za pobraniem” (otrzymaną od klienta gotówkę firma kurierska przelewem bankowym przekaże na rachunek spółki). Natomiast towary kupione w sklepie internetowym będą dostarczane klientom w systemie wysyłkowym, czyli np. za pośrednictwem kuriera.

Spółka jednak chciała sprzedawać również vouchery na okaziciela, które klient może nabyć w jej sklepie internetowym do wykorzystania w nim np. w ciągu trzech miesięcy.


Pozostało jeszcze 46% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama