statystyki

Remont i chemię wolno wliczyć do kosztów najmu

autor: Agnieszka Pokojska14.06.2016, 09:37; Aktualizacja: 14.06.2016, 09:55
W przypadku skali możliwe jest uwzględnienie wszystkich wydatków, które są niezbędne do uzyskania przychodu.

W przypadku skali możliwe jest uwzględnienie wszystkich wydatków, które są niezbędne do uzyskania przychodu.źródło: ShutterStock

Jestem właścicielką mieszkania, które chcę wyremontować i wynająć – pisze pani Katarzyna. – Zamierzam wybrać opodatkowanie według skali (18 i 32 proc.). Czy przy rozliczaniu przychodów z najmu będę mogła uwzględnić w kosztach ich uzyskania wydatki na remont i np. chemię do utrzymania mieszkania w czystości – pyta czytelniczka.

Reklama


Tak. Możliwość pomniejszenia przychodu z najmu prywatnego o poniesione koszty będzie istniała, gdy podatnik wybierze zasady ogólne. Przy wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (8,5-proc. stawka) co do zasady nie można ich odliczyć.

W przypadku skali możliwe jest uwzględnienie wszystkich wydatków, które są niezbędne do uzyskania przychodu. Przykładowo są to koszty remontu mieszkania, jego urządzenia (np. zakup mebli, sprzętu RTV i AGD), wydatki na ubezpieczenie, zapłacony podatek od nieruchomości, odpisy amortyzacyjne, odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup lokalu. Można też uwzględnić opłaty za media, czynsz dla administracji, a także amortyzację mieszkania.

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na zakup chemii i środków czystości niezbędnych do utrzymania czystości w mieszkaniu w trakcie jego najmu potwierdzają organy podatkowe. Poświadczają to urzędnicy (patrz ramka) i dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 26 kwietnia 2016 r., nr ITPB1/4511-67/16-4/JŁ .

W tym przypadku chodziło o sytuację, w której właściciel mieszkania przed jego wynajmem nabywał środki czystości, aby posprzątać je po poprzednich lokatorach oraz do drobnych prac remontowych. Wyjaśniał, że najemcy we własnym zakresie nabywają chemię do bieżącego sprzątania mieszkania, natomiast on kupuje i przekazuje im średnio co dwa miesiące środki czystości do gruntownego czyszczenia. Są to między innymi środki do profesjonalnego sprzątania (odtłuszczania i usuwania uporczywych zabrudzeń oraz dezynfekcji) oraz preparaty odkamieniające i usuwające osady. Wynajmujący uważał, że może zakup środków czystości zaliczyć do kosztów, ponieważ umożliwiają one uporządkowanie mieszkania, zaprezentowanie go przyszłym najemcom, a następnie wynajem. Natomiast przekazanie środków czystości sprawia, że stan przedmiotu najmu, czyli lokalu wynajętego na cele mieszkaniowe, nie ulegnie przez okres najmu pogorszeniu, a co za tym idzie zmniejszy się zużycie elementów użytkowych (np. nie dojdzie do zakamienienia pralki), wpływając na zachowanie/utrzymanie źródła przychodu, jakim jest mieszkanie. Dyrektor bydgoskiej izby potwierdził, że podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z najmu koszty chemii i środków czystości, pod warunkiem że je właściwie udokumentuje.


Pozostało jeszcze 48% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama