statystyki

Rewolucja na rynku audytu: Nowe zadania komitetów audytu i biegłych rewidentów

autor: Ewa Jakubczyk-CałY13.06.2016, 10:31; Aktualizacja: 13.06.2016, 10:42
Ewa Jakubczyk-CałY partner zarządzający w PKF Consult

Ewa Jakubczyk-CałY partner zarządzający w PKF Consultźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Już od piątku komitety audytu i biegli rewidenci będą mieli nowe zadania. A wszystko za sprawą unijnych przepisów. Rozmowa z Ewą Jakubczyk-Cały, partnerem zarządzającym w PKF Consult.

Reklama


Ministerstwo Finansów powinno do 17 czerwca 2016 r. wdrożyć do polskiej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1011) zmiany wynikające m.in. ze znowelizowanej dyrektywy 2006/43/WE w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych. W tym samym czasie wejdzie w życie unijne rozporządzenie nr 537/2014 w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego uchylające decyzję komisji 2005/909/WE. Co ważne, wchodzi ono w życie 17 czerwca, niezależnie od implementacji dyrektywy. Problemem jest to, że rozporządzenie w pewnych kwestiach daje wybór państwom członkowskim. Brak terminowego wdrożenia dyrektywy oraz wyboru opcji (na co pozwala rozporządzenie) grozi chaosem prawnym.

Co prawda, jest już projekt nowej ustawy o biegłych rewidentach, który ma uwzględniać nowe unijne rozporządzenie, ale jeżeli nie zostanie uchwalony na czas, to pojawi się pytanie – które konkretne wymogi dotyczące rewizji finansowej będą rozpatrywane na gruncie obecnie obowiązującej ustawy o biegłych rewidentach z 2009 r. W systemie prawa rozporządzenia KE mają przecież wyższą pozycję niż ustawy. A nasze regulacje są niekompatybilne z rozporządzeniem 537/2014/UE w wielu obszarach. Opóźnienie we wdrożeniu regulacji może też skutkować ewentualnymi sankcjami dla Polski.

Co ważne, od momentu wejścia w życie przepisów rozporządzenia unijnego kontroli Komisji Nadzoru Audytowego będą podlegały nie tylko, tak jak jest dziś, firmy audytorskie, lecz także jednostki zainteresowania publicznego. I jeśli nie będą przestrzegały przepisów rozporządzenia UE, to narażą się na kary administracyjne. Kary pieniężne dla osób fizycznych mogą wynosić do 250 tys. zł, dla spółek publicznych – do 10 proc. przychodów.

Także dla biegłych rewidentów i firm audytorskich proponowane zmiany są bardzo istotne. Dotyczyć będą m.in. funkcjonowania podmiotów uprawnionych do badania, opłat firm audytorskich, wymogów organizacji wewnętrznej firm audytorskich oraz organizacji pracy przy realizacji zleceń. To wielkie wyzwanie dla firm audytorskich, które w krótkim czasie są zobowiązane do opracowania bardzo wielu procedur i polityk oraz ich skutecznego wdrożenia.

W Polsce trwają prace nad implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2014/56/UE z 14 kwietnia 2014 r. 17 czerwca 2016 r. wchodzi też do polskiego systemu prawa rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 537/2014 z 14 kwietnia 2014 r. w sprawie szczególnych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego. Co te dwa akty prawne oznaczają dla polskich przedsiębiorstw i firm audytorskich?


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama