statystyki

Wydatki na lobbing nie mogą być kosztem uzyskania przychodu

autor: Jakub Pawłowski07.06.2016, 07:10; Aktualizacja: 07.06.2016, 08:09
kalkulator, tabela, podatki

Spór dotyczył możliwości zaliczenia wydatków na lobbing i usługi public relations (PR) do kosztów uzyskania przychoduźródło: ShutterStock

Korzystanie z usług agencji konsultingowej może wspierać biznes w długofalowej perspektywie, lecz przede wszystkim ma na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku spółki – uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Reklama


Sprawa dotyczyła polskiego oddziału międzynarodowego koncernu będącego potentatem w dziedzinie nowoczesnych technologii i sprzętu elektronicznego. Spółka współpracowała z agencją konsultingową, której głównym celem było nawiązywanie kontaktów z interesariuszami. W tym wypadku byli to politycy i wszyscy urzędnicy, którzy mogli mieć wpływ na proces legislacyjny. Działania agencji polegały na monitorowaniu stanu prawnego w obszarach strategicznych dla spółki i przeciwdziałaniu zmianom niepożądanym z jej perspektywy. Firmie zależało również na inicjowaniu trendów (np. cyfryzacji szkół), które korzystnie przełożyłyby się na działalność spółki.

Spór dotyczył możliwości zaliczenia wydatków na lobbing i usługi public relations (PR) do kosztów uzyskania przychodu. Spółka przekonywała, że działania agencji konsultingowej mogą nie przynosić wymiernych i bezpośrednich zysków, ale pośrednio długofalowo i pozytywnie oddziałują na jej wyniki finansowe. Tłumaczyła, że budowanie dobrych relacji z administracją może przekształcić się w kontakty biznesowe, a to z kolei może zaowocować np. kontraktami na dostawę sprzętu do szkół czy urzędów. Podkreślała również, że zaufanie administracji, zdobyte dzięki umiejętnym strategiom wizerunkowym, przełoży się na pozycję marki wśród przeciętnych konsumentów, którzy będą potem bardziej skłonni kupować jej produkty.


Pozostało jeszcze 42% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama