statystyki

Przekazanie prezentów w ramach kompleksowej usługi marketingowej stanowi jej integralny element. Niektórzy podatnicy wciąż o tym zapominają

autor: Radosław Kowalski23.05.2016, 09:37; Aktualizacja: 23.05.2016, 10:16
prezent nagroda

Jeżeli tylko finansujesz, to nie przekazujesz VAT.źródło: ShutterStock

OPIS SYTUACJI: Dermokow SA zajmuje się dystrybucją kosmetyków, suplementów diety itp. W związku z taką działalnością firma organizuje różne akcje promocyjne, sprzedażowe, w tym programy akcji premiowych. Co do zasady organizacją promocji i działań marketingowych zajmowali się pracownicy spółki, korzystając jedynie w niewielkim zakresie z pomocy zewnętrznych podmiotów. Od pewnego czasu w firmie dyskutuje się o nieco innym modelu promowania dystrybuowanych towarów. Stało się to za sprawą nowego dyrektora sprzedaży, który przyszedł do Dermokow SA z innej firmy działającej w tej samej branży i po wstępnym zapoznaniu się z sytuacją panującą w spółce zaproponował zmiany w modelu promowania towarów. Dyrektor, pan Jacek, przedstawił zarządowi opracowane przez siebie rozwiązania, które – jak to podkreślił – w przeszłości z dużym powodzeniem stosował u swojego wcześniejszego pracodawcy.

Reklama


Program spodobał się zarządowi, opracowanie zdawało się być rzetelne, a prognozy obiecujące. W zasadzie w jednym punkcie tego programu pojawiła się kontrowersja, a nawet zarysował spór. Co ciekawe, swoje weto zgłosił dyrektor finansowy będący jednocześnie członkiem zarządu. Chodziło o szerokie zastosowanie outsourcingu w zakresie organizacji sprzedaży premiowych i innych akcji marketingowych. Pan Jacek zaproponował, aby firma skorzystała z takiego rozwiązania i odstąpiła od samodzielnej organizacji i obsługi takich akcji, a w miejsce tego skorzystała z usług zewnętrznego podmiotu, który ma wypracowane metody, dostawców prezentów, ścieżki dystrybucji, a nawet na atrakcyjnych warunkach zawarte umowy z firmami kurierskimi. Dodatkowo, co nowy dyrektor sprzedaży kilkakrotnie wyraźnie podkreślił, taki model jest niezwykle korzystny, a jednocześnie bezpieczny fiskalnie.

I właśnie ten fiskalny aspekt zaniepokoił dyrektora finansowego spółki.

Nie do końca był on bowiem przekonany co do tego, że istotnie taki model jest nie tylko optymalny, ale nawet bezpieczny podatkowo. Między panami wywiązała się dyskusja w tej sprawie, a żaden z nich nie był w stanie przekonać drugiego. Pan Jacek przekonywał, że dzięki takiemu modelowi organizacji i obsługi akcji sprzedaży premiowych unikną rozliczania PIT-ów uczestników, którzy otrzymają nagrody, nie będą musieli opodatkować VAT nieodpłatnego przekazania nagród, dostaną od firmy marketingowej, która zorganizuje całą akcję, jedną zbiorczą fakturę, z której rozliczą podatek naliczony, i na jej podstawie zaliczą do kosztów podatkowych cały wydatek z niej wynikający (oczywiście w kwocie netto).

Jednak dyrektor finansowy pamiętał, że niedawno rozmawiał o takim rozwiązaniu z doradcą podatkowym, który od kilku lat obsługuje firmę, i ten opowiadał, że jakiś czas temu zmieniła się wykładnia prezentowana przez organy podatkowe i sądy administracyjne dotycząca właśnie takich programów marketingowych, również sprzedaży premiowej, które są kompleksowo obsługiwane przez podmioty zewnętrzne. Pamiętał, że jest z tym jakiś problem i że właśnie w ich przypadku nabycie takich usług niosłoby ze sobą jakieś istotne ryzyko fiskalne.

Ze względu na to, że dyrektor finansowy nie znał dokładnie aktualnej sytuacji, szczegółów takiej wykładni i rzeczywistych obszarów ryzyka fiskalnego, zaproponował, by wspólnie z panem Jackiem spotkali się z panem Jakubem, doradcą podatkowym, i porozmawiali na temat tej części planu modyfikacji działań marketingowych firmy, która zakłada skorzystanie z szerokiego outsourcingu marketingowego przy obsłudze programów sprzedaży premiowej.

W konsekwencji tego zaplanowano spotkanie, w którym uczestniczyli panowie: Jacek (dyrektor sprzedaży), Adam (dyrektor finansowy) oraz Jakub (doradca podatkowy). ©?


Pozostało jeszcze 83% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama