statystyki

Podatek handlowy: Krajowi kupcy protestowali najgłośniej. I odnieśli częściowy sukces

autor: Marek Chądzyński28.02.2016, 13:00
Złość

Organizacje handlowców, choć mają różne interesy, raczej są zgodne w ocenie przyczyn kupieckich protestówźródło: ShutterStock

To nie duże i zasobne w kapitał banki były najbardziej skuteczne w potyczkach z rządem, ale krajowi kupcy, tak podobno sponiewierani przez zagraniczną konkurencję.

reklama


reklama


Politycy PiS nie spodziewali się, że aż tak bardzo narażą się handlowcom, i to tym, którym obiecywali wsparcie. Gdy kilka tygodni temu w sklepach kilku sieci franczyzowych ruszyła akcja protestacyjna, a w mediach pojawiły się ogłoszenia zarzucające rządowi działanie na szkodę polskiego handlu, sytuacja stała się co najmniej niekomfortowa. Przecież podatek od handlu detalicznego był jednym ze sztandarowych haseł Prawa i Sprawiedliwości, z którym partia szła do zwycięskich wyborów. Co poszło nie tak?

Politycy PiS nie kryją zaskoczenia. Mówią, że nastawiali się raczej na zwarcie z bankami, w które podatek sektorowy uderzy bardziej niż w handlowców. Od bankowców fiskus ma pobierać rocznie ok. 5 mld zł, od kupców – ok. 3 mld. – Tymczasem banki przyjęły podatek z pokorą – nie kryje zaskoczenia minister rządu Beaty Szydło. – Reprezentujemy branżę, która odpowiada za miliardy oszczędności obywateli i miliardy kredytów naszych klientów. Nie będziemy robić zadymy, destabilizować państwa i gospodarki – mówi prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz.

Złość małych

O ile bankowcy „zadymy nie robili”, o tyle kupcy głośno wyrażali swoje zdanie o drugim z wprowadzanych podatków sektorowych. Ton protestom przeciwko podatkowi handlowemu nadawały przede wszystkim największe sieci franczyzowe.


Pozostało jeszcze 89% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

reklama