Likwidacja małej firmy wymaga uregulowania zobowiązań nie tylko wobec kontrahentów, ale również należności publicznoprawnych, w tym podatków. Zakończenie działalności gospodarczej pociąga za sobą skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w VAT, bez względu na formę prawną, w jakiej działa przedsiębiorca. Zgromadzone przez firmę towary handlowe, wyroby gotowe, wyposażenie czy też środki trwałe w momencie likwidacji działalności stają się przedmiotem zainteresowań prawa podatkowego.
Zakończenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę w zakresie podatkowym powoduje przede wszystkim obowiązek powiadomienia o tym fiskusa. Za datę likwidacji działalności uważa się datę określoną w zawiadomieniu. Zakończenie działalności wymaga przede wszystkim rozliczenia podatku dochodowego. W zależności od formy opodatkowania konieczne jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego odpowiedniego zawiadomienia o likwidacji działalności, sporządzenie remanentu likwidacyjnego (z wyjątkiem działalności opodatkowanej kartą podatkową) oraz opłacenie podatku od dochodu z likwidacji. Podatnicy VAT zaprzestanie wykonywania czynności objętych tym podatkiem zgłaszają na formularzu VAT-Z. Likwidacja działalności wymaga również zaktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym w terminie 30 dni od dnia zaprzestania wykonywania działalności (14 dni w przypadku podatników VAT lub akcyzy).
Zobacz pełną treść artykułu - Tygodnik Podatkowy w eGP