statystyki

Nie warto się spieszyć z rozliczaniem rabatu na przełomie roku

autor: Radosław Kowalski09.11.2015, 09:39; Aktualizacja: 09.11.2015, 09:46
podatki

W czasie przeglądu podatkowego dokonanego przez doradcę podatkowego współpracującego od dłuższego czasu ze spółką prawnik, pan Jakub, zwrócił uwagę na to, że taka praktyka jest najgorsza z możliwych.źródło: ShutterStock

OPIS SYTUACJI: Polska spółka KOWELEKTRON SA zajmuje się m.in. produkcją podzespołów elektronicznych, które są wykorzystywane do produkcji zaawansowanych technologicznie linii produkcyjnych. Wytwarzaniem takich linii zajmuje się w kraju zaledwie kilka podmiotów, które w większości są ze sobą powiązane. Ze względu na specyficzny zakres asortymentu odbiorcami produktów spółki jest niewielka grupa klientów.

Reklama


Z podmiotami takimi KOWELEKTRON SA ma zawarte stałe wieloletnie umowy na dostawę podzespołów. Wszyscy odbiorcy produkowanych przez spółkę podzespołów mają głównie zagranicznych nabywców, a zatem zdecydowaną większość swojej produkcji sprzedają za granicę. Z kolei spółka nabywa większość materiałów zużywanych do wytwarzania produktów poza Polską. W konsekwencji w umowach zawartych pomiędzy KOWELEKTRON SA a jej krajowymi odbiorcami zamieszczono klauzule waloryzacyjne odwołujące się do wskaźników rynkowych państwa importu materiałów (sam mechanizm waloryzacji jest zbyt skomplikowany, aby go opisywać, a jednocześnie nie ma większego znaczenia dla dalszej analizy). W związku z tym zgodnie z umową raz do roku następuje waloryzacja cen podzespołów produkowanych przez spółkę, przez co ich wartość w odniesieniu do transakcji dokonanych w ostatnich 12 miesiącach ulega zmianie (w zależności od sytuacji niekiedy są to zmiany zwiększające, innym razem są to zmiany in minus). Okresy waloryzacyjne kończą się wraz z zakończeniem roku kalendarzowego, który jest jednocześnie rokiem podatkowym spółki, co w pewnym stopniu jest determinowane umownymi wskaźnikami i sposobami waloryzacyjnymi (w tym publikacją danych uwzględnianych w waloryzacji).

Ponadto w kontraktach zawartych przez spółkę z jej krajowymi odbiorcami podzespołów wpisane zostały klauzule określające w przeszłości premie pieniężne, których uzyskanie było zależne od osiągnięcia odpowiedniego wolumenu zakupów. W przeszłości premie pieniężne były klasyfikowane jako wypłaty dokonywane poza rozliczeniem VAT i stanowiły koszt podatkowy spółki (jako wypłacającego). Na skutek uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FPS 2/12) dotyczącej zasad klasyfikacji premii pieniężnych, a także w wyniku potwierdzenia wyrażonego w niej poglądu w interpretacji ogólnej ministra finansów, strony umów (czyli spółka i jej kontrahenci) zaczęły klasyfikować owe premie jako rabaty posprzedażne przyznawane przez spółkę nabywcom. W efekcie finalna roczna wysokość przychodu uzyskiwanego przez spółkę z tytułu sprzedaży swoich produktów kontrahentom determinowana jest nie tylko iloczynem ceny jednostkowej i liczby produktów będących przedmiotem transakcji, ale również wskaźnikiem waloryzacji 12-miesięcznej oraz kwotami przyznanych rabatów posprzedażnych.

Takie wielopoziomowe i wieloetapowe kształtowanie ceny dostarczanych produktów, a w konsekwencji przychodów podatkowych spółki spowodowało, że wystąpił problem, kiedy ująć korekty przychodu – w okresie, w którym sprzedaż pierwotnie miała miejsce, czy w momencie ustalenia finalnej ceny, czyli po zastosowaniu klauzul waloryzacyjnych i po rozliczeniu rabatów.

W praktyce zależnie od tego, kiedy były dokonane finalne ustalenia dotyczące zmiany ceny, spółka uwzględniała różnice:

● w roku uzyskania pierwotnych przychodów, jeżeli cena była rozliczona przed złożeniem zeznania, lub


Pozostało jeszcze 86% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama