Kolejne zawody objęte deregulacją
27 sierpnia prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów, tzw. III ustawę deregulacyjną (w chwili oddawania tygodnika do druku ustawa czekała na publikację w Dzienniku Ustaw). Tym razem deregulacją objętych zostało ok. 100 zawodów z siedmiu resortów: finansów, sprawiedliwości, gospodarki, spraw wewnętrznych, rolnictwa, kultury i dziedzictwa narodowego oraz środowiska. Przykładowe zawody objęte deregulacją to: rzecznik patentowy, tłumacz przysięgły, doradca inwestycyjny, inżynier pożarnictwa, pracownik artystyczny, muzealnik, makler giełd towarowych.
Ustawa o administracji podatkowej już opublikowana
W Dzienniku Ustaw pod poz. 1269 opublikowana została ustawa z 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej. Zastąpi ona obowiązującą obecnie ustawę z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 121, poz. 1267 ze zm.). Jej regulacje (oprócz opisanych poniżej) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Ustawa określa zadania i organizację administracji podatkowej, której celem jest realizacja dochodów z tytułu podatków oraz niepodatkowych należności budżetowych, a także zapewnienie obsługi i wsparcia podatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych. Nowością jest m.in. nadanie statusu organu podatkowego dyrektorowi Biura Krajowej Informacji Podatkowej, który będzie właściwy w sprawach wydawania interpretacji.
Od 1 września nowe centra obsługi
Ustawa o administracji podatkowej przewidziała m.in. uruchomienie od 1 września centrów obsługi. Dotychczas podatnik załatwiał sprawy tylko w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania lub siedziby firmy. Było to bardzo uciążliwe zwłaszcza dla tych, którzy pracują daleko od domu. Od września funkcjonuje 50 centrów obsługi i w każdym podatnik załatwi swoją sprawę. Oprócz spraw podatkowych w centrach można złożyć niektóre dokumenty z zakresu ZUS i akcyzy.
W centrach obsługi przyjmowane są podania i deklaracje, wydawane zaświadczenia oraz udzielane informacje o prawach i obowiązkach podatników.
Asystent podatnika pomoże
W otwartych centrach obsługi podatnicy mogą także pilotażowo skorzystać z pomocy asystenta podatnika. Obsługa podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą przez asystenta obejmuje udzielanie informacji w zakresie wypełniania deklaracji podatkowych (także e-deklaracji), udzielanie pomocy i wsparcia w konkretnych sprawach, przekazywanie informacji na temat przepisów prawa podatkowego. Ponadto asystent podatnika będzie udzielał informacji spoza zakresu działania urzędu skarbowego – dotyczących ubezpieczeń społecznych czy też podatku akcyzowego. Czynności wykonywane przez asystenta podatnika nie będą stanowiły doradztwa podatkowego.
Asystent podatnika wyznaczany jest na wniosek podatnika i będzie realizował swoje zadania przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej.
Dla wybrańców wyspecjalizowany urząd skarbowy
Szczególne kategorie podatników i płatników, zwłaszcza o istotnym znaczeniu gospodarczym lub społecznym – w szczególności tych wykonujących określony rodzaj działalności gospodarczej lub osiągających określoną wysokość przychodu netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości – mogą być obsługiwane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo. Zakłada to ustawa o administracji podatkowej, która przewiduje też delegację dla ministra finansów do określenia w drodze rozporządzenia tych kategorii podatników.
Ministerstwo Finansów zapowiedziało wydanie rozporządzenia powołującego do istnienia tzw. Scentralizowany Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy w Warszawie.