Podczas pierwszego czytania projektu w kwietniu br. wiceminister finansów i szef Służby Celnej Jacek Kapica zwrócił uwagę na konieczność zastąpienia dotychczasowej ustawy o urzędach i izbach skarbowych nowym aktem. Uzasadnił to zmianą otoczenia, oczekiwań podatników i narzędzi, jakimi dysponuje resort finansów.

"Podatnicy oczekują większej jednolitości w działaniach urzędów skarbowych, a Ministerstwo Finansów wprowadza regulacje poprawiające nadzór, ład wewnętrzny i skuteczność działania administracji podatkowej. Opracowana 20 lat temu ustawa o urzędach i izbach skarbowych nie przystaje do dzisiejszej rzeczywistości XXI wieku i wyzwań stojących przed urzędami skarbowymi" - mówił Kapica.

Podkreślił, że oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej, projekt wprowadza również system obsługi i wsparcia podatnika przez przekierowanie do tego zadania części pracowników oraz zastosowanie narzędzi informatycznych; nowe regulacje dotyczące pracowników administracji podatkowej oraz nowe zasady naboru na niektóre stanowiska: dyrektora Izby Skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Kapicy na szczególną uwagę w nowym projekcie zasługuje zmiana podejścia administracji podatkowej do podatnika. Planowane jest utworzenie centrów obsługi podatnika, w których niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

"Celem systemu obsługi i wsparcia podatnika jest pomoc podatnikom w konkretnej sytuacji podatkowej. Ma to spowodować wzrost samodzielnego, prawidłowego i dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych. Ma też zapewnić szybką i kompleksową ich obsługę" - wyjaśniał Kapica. Dodał też, że ustawa przewiduje w tym celu specjalne narzędzie informatyczne - Centralny Rejestr Danych Podatkowych, który ma umożliwić wymianę informacji bezpośrednio między urzędami oraz obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania.

Projekt przewiduje również powołanie instytucji asystenta podatnika dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą, których zadaniem będzie pomoc podatnikowi w prawidłowym wypełnianiu obowiązków przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo to ma objąć między innymi pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasad korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma z kolei zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej dla wszystkich zainteresowanych. Kapica zapowiedział również podejmowanie działań informacyjnych i edukacyjnych.

Wśród innych zmian związanych z funkcjonowaniem skarbówek, wiceminister wymienił powołanie szefa administracji podatkowej, przy pomocy którego minister finansów mógłby sprawniej nadzorować jej działanie.

Kolejnym rozwiązaniem ma być wyodrębnienie Biura Krajowej Informacji Podatkowej, organu wyspecjalizowanego w wydawaniu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Ma to poprawić jednolitość i jakość wydawanych interpretacji, a uzasadnieniem do powołania krajowego biura jest - zdaniem Kapicy - duże zainteresowanie obywateli biurami informacji, które teraz mają się wyspecjalizować w konkretnych dziedzinach prawa podatkowego.

Sejmowa komisja finansów publicznych, która pracowała nad projektem, zgodziła się na wprowadzenie do niego zmian zaproponowanych przez specjalną podkomisję, do której trafił dokument przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Chodzi o szereg uwag legislacyjno-redakcyjnych zgłoszonych przez sejmowych prawników oraz kilka poprawek. (PAP)

mmu/ son/