Przysługuje ono w okresie trzech lat od rozpoczęcia ewidencjonowania. Jego utrata nastąpi m.in. wtedy, gdy podatnik zaprzestanie używania urządzenia, zakończy działalność gospodarczą lub ogłosi upadłość
CYKL: KASY REJESTRUJĄCE (CZ. 7)
Podatnicy rozpoczynający ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób prywatnych przy zastosowaniu kas rejestrujących najczęściej mogą skorzystać z ulgi na zakup tych urządzeń. Jednak w określonych przepisami przypadkach ci, którzy z tej możliwości skorzystali, mogą być zmuszeni do zwrotu kwoty ulgi.
Co decyduje
Prawo do ulgi na zakup kas może zostać utracone na skutek określonych przepisami zdarzeń, które wystąpią w ciągu 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania. Po upływie tego okresu nie można utracić prawa do ulgi, a więc żadne zdarzenia nie spowodują, że podatnicy staną się zobowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im w ramach ulgi kwot.
Bieg wspomnianego trzyletniego terminu rozpoczyna dzień, w którym po raz pierwszy zaewidencjonowano sprzedaż na kasie. Nie ma znaczenia m.in. dzień skorzystania z ulgi na zakup kas, tj. złożenie deklaracji z odliczoną kwotą ulgi czy otrzymanie zwrotu kwoty ulgi na rachunek bankowy.
PRZYKŁAD 1
Po trzech latach
Podatniczka rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej 27 marca 2012 r. Kwota ulgi na zakup tej kasy wyniosła 700 zł. Kwoty tej podatniczka – ze względu na zbyt niską kwotę nadwyżki podatku należnego nad naliczonym – nie mogła odliczyć jednorazowo w deklaracji VAT-7 za marzec 2012 r. i odliczała częściowo również w deklaracjach VAT za kwiecień i maj 2012 r. 31 marca 2015 r. podatniczka zakończyła prowadzoną działalność gospodarczą i zaprzestała używania kasy, której zakup pozwolił jej na skorzystanie z ulgi. W takiej sytuacji nie musi zwracać odliczonej kwoty ulgi na zakup kas, gdyż trzyletni okres, w którym prawo do ulgi na zakup kas mogła utracić, upłynął cztery dni wcześniej, tj. 27 marca 2015 r.
Z przepisów (z art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT, oraz z par. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas) wynika siedem zdarzeń, których wystąpienie w ciągu 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania skutkuje utratą prawa do ulgi na zakup kas (a w konsekwencji obowiązkiem zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot w ramach ulgi na zakup kas).
Zauważyć należy, że obowiązek zwrotu odnosi się tylko do tych kas, których dotyczą zdarzenia wymienione powyżej (zob. par. 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas). Nie dotyczy to sytuacji, w których przesłanką utraty ulgi jest zaprzestanie działalności przez podatnika, otwarcie jego likwidacji lub ogłoszenie jego upadłości; w takiej sytuacji – z oczywistych względów – utrata prawa do ulgi na zakup kas obejmuje wszystkie kasy rejestrujące posiadane przez podatnika. Oznacza to, przykładowo, że zaprzestanie używania jednej z dwóch objętych ulgą kas rejestrujących zobowiązuje podatnika do zwrotu tylko części ulgi na zakup kas przypadającej na kasę, której używania zaprzestał.
PRZYKŁAD 2
Zakończenie pracy i zbycie
15 września 2014 r. podatnik rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą dwóch kas rejestrujących. Część wydatków na ich nabycie odliczył od podatku należnego w deklaracji VAT-7K za III kwartał 2014 r. W związku z tym, że jedna kasa okazała się niepotrzebna (nie była przez niego wykorzystywana), podatnik zdecydował się w lutym 2015 r. na jej sprzedaż (uprzednio wypełniając obowiązki związane z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym). Spowodowało to utratę prawa do ulgi na zakup kas w części przypadającej na sprzedaną kasę (w części przypadającej na drugą z kas prawo do ulgi nie zostało utracone), a w konsekwencji obowiązek zwrotu tej części ulgi na zakup kas.
Zaprzestanie używania
Jedną z przesłanek utraty prawa do ulgi na zakup kas jest zaprzestanie ich używania (w ciągu 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania). Za zaprzestanie uważa się sytuację, w której kasy fiskalne przestają być używane przez podatnika w sposób trwały (np. wskutek ich złomowania czy sprzedaży), w tym na skutek likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej. Do zaprzestania używania kas nie dochodzi natomiast w przypadku przejściowego niekorzystania z nich, np. w związku z sezonowością prowadzonej działalności.
Do zaprzestania używania kas przez podatników nie dochodzi także na skutek samego tylko braku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. [przykład 3]
W pełni aktualne pozostaje w tym zakresie postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bytomiu z 15 grudnia 2006 r. (nr PP/443-41/06), w którym czytamy, że „w przepisach nie zostało sprecyzowane sformułowanie »zaprzestanie użytkowania«. Należałoby przyjąć, iż oznacza ono sytuację, kiedy podatnik mimo istnienia obowiązku ewidencjonowania i dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – nie prowadzi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Nie jest to jednak sytuacja, kiedy z przyczyn niezależnych od podatnika, tj. z powodu braku klientów, a tym samym braku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – nie ewidencjonuje on obrotów przy zastosowaniu kasy”.
PRZYKŁAD 3
Gdy brak klientów
Spółka z o.o. przez wiele lat sprzedawała węgiel wyłącznie podmiotom gospodarczym. W 2013 r. zdecydowała się sprzedawać węgiel również osobom prywatnym. Nabyła w tym celu kasę rejestrującą i skorzystała z ulgi na jej zakup. Dzięki reklamie w początkowym okresie znajdowała chętne osoby prywatne na zakup węgla, lecz z czasem zainteresowanie ustało. Od października 2014 r. do dziś nie wystąpiła w spółce żadna sprzedaż podlegająca obowiązkowi zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Mimo to spółka nie musi zwracać ulgi na zakup kas, gdyż jak dotąd nie zaprzestała używania nabytej kasy (nie podjęła decyzji o trwałym zaprzestaniu sprzedaży na rzecz osób prywatnych).
Podkreślić należy, że skutkujące utratą prawa do ulgi na zakup kas zaprzestanie używania urządzenia może mieć miejsce na skutek zdarzeń niezależnych od podatnika, np. zniszczenia wskutek działania siły wyższej (powodzi, pożaru itp.) czy kradzieży. Przepisy nie wyłączają niestety w takich przypadkach obowiązku zwrotu odliczonej lub zwróconej kwoty ulgi na zakup kas. [przykład 4]
W tym zakresie w pełni aktualne pozostaje stanowisko zajęte przez dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku w decyzji z 13 października 2006 r. (nr PI/443-33/06/Z/09), gdzie czytamy, że „termin »zaprzestanie użytkowania« nie został zdefiniowany w rozporządzeniu o kasach rejestrujących ani też w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji określonej w słowniku języka polskiego. Zgodnie z tym słownikiem wyraz »używać« oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie »zaprzestać« oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś. Jak wynika z powyższej definicji, termin »zaprzestanie użytkowania« odzwierciedla sytuację, w jakiej znajduje się wnioskujący, bez względu na to, czy zaprzestanie użytkowania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania”.
PRZYKŁAD 4
Zdarzenia losowe
Podatnik otworzył w marcu 2014 r. działalność gospodarczą (sklep) i również w marcu 2014 r. – w związku z rozpoczęciem w tym miesiącu ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej – skorzystał z ulgi na jej zakup. W kwietniu 2015 r. doszło do pożaru sklepu, w wyniku którego spaleniu uległa m.in. kasa rejestrująca, wobec której podatnik skorzystał z ulgi. Oznaczało to niestety zaprzestanie używania przez podatnika tej kasy, a w konsekwencji – zważywszy, że zdarzenie to nastąpiło w ciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania – utratę prawa do ulgi na zakup kas.
Zaprzestaniem używania kasy rejestrującej nie jest zmiana rodzaju czynności, które są za jej pomocą ewidencjonowane. [przykład 5]
Aktualne w tym zakresie jest postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzesku z 27 października 2006 r. (nr PP/443-44/06), w którym czytamy, że „zmiana rodzaju ewidencjonowanych usług przy zastosowaniu opisanej we wniosku kasy rejestrującej nie skutkuje obowiązkiem zwrotu odliczonych kwot wydatkowanych na jej zakup”.
PRZYKŁAD 5
Zmiana rodzaju usług...
Podatniczka w 2013 r. rozpoczęła działalność w zakresie świadczenia usług krawieckich. W marcu 2015 r. rozpoczęła ewidencjonowanie tych usług za pomocą kasy rejestrującej i skorzystała z ulgi na zakup. Obecnie podatniczka zamierza przestać świadczyć usługi krawieckie i otworzyć punkt pralni chemicznej. Zmiana rodzaju usług ewidencjonowanych za pomocą kas rejestrujących (zamiast usług krawieckich będą ewidencjonowane usługi pralnicze) nie spowoduje utraty prawa do ulgi na zakup kas.
Za zaprzestanie używania kas rejestrujących nie można uznać sytuacji, w której podatnik zmienia profil działalności gospodarczej i w ramach nowego profilu nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, lecz nie wyklucza, że sprzedaż taka w przyszłości będzie dokonywana.
Pamiętać jednak należy, aby w takich przypadkach nie dokonywać zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym (procedurę tę określają przepisy par. 15 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), lecz co najwyżej zgłaszać zmianę miejsca używania kasy (na zasadach określonych przepisami par. 14 ust. 5–7 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących) lub wymieniać pamięć kasy rejestrującej (procedura obowiązująca w takich przypadkach wynika z przepisów par. 16 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Spowodowane jest to dużym ryzykiem uznania przez organy podatkowe, że zakończenie przez kasę pracy w trybie fiskalnym oznacza zaprzestanie jej używania przez podatnika.
PRZYKŁAD 6
...lub profilu działalności
Radca prawny prowadził kancelarię prawną, do której kupił kasę rejestrującą i skorzystał z ulgi na jej zakup. Po około roku od rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy zdecydował się zamknąć kancelarię i rozpocząć świadczenie usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami dla podmiotów gospodarczych. Podatnik nie wyklucza, że w przyszłości będzie świadczył usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. W tej sytuacji nie musi zwracać ulgi na zakup kas rejestrujących ze względu na zaprzestanie używania kasy (z zastrzeżeniem, że ze względów profilaktycznych podatnik nie powinien dokonywać zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym).
Podobnie ma się rzecz w przypadku podatników, u których przestaje występować sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, która nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, co wyłącza uznanie, że zaprzestali używania kas rejestrujących. [przykład 7]
PRZYKŁAD 7
Powrót do paragonów
Spółka z o.o. świadczy usługi najmu mieszkań. Kupiła więc kasę rejestrującą i wystawiała najemcom paragony, gdyż nie dokumentowała świadczonych usług w całości fakturami (dokumentowanie całej sprzedaży fakturami jest warunkiem zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obejmującego usługi wynajmu nieruchomości – zob. par. 2 ust. 1 w zw. z poz. 26 załącznika oraz par. 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania). Obecnie spółka zamierza dokumentować wszystkie swoje usługi fakturami i nie wystawiać paragonów. Nie wyklucza jednak, że w przyszłości powróci do wystawiania paragonów za świadczone usługi najmu, jak również że występować u niej będzie w przyszłości inna sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania. W tej sytuacji spółka nie musi zwracać ulgi na zakup kas rejestrujących ze względu na zaprzestanie używania kasy (z zastrzeżeniem, że ze względów profilaktycznych spółka nie powinna dokonywać zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym).
Odnośnie do podatników zmieniających profil na inny, wskazać należy, że powinni oni unikać sytuacji, w której zmiana profilu wiąże się z likwidacją jednej działalności gospodarczej i rozpoczęciem nowej. Postępowanie takie niesie ze sobą ryzyko uznania przez organy podatkowe, że doszło do skutkującego utratą prawa do ulgi na zakup kas zaprzestania działalności przez podatnika. [przykład 8]
Jak bowiem czytamy w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 stycznia 2013 r. (nr IPPP2/443-1057/12-2/RR), „wątpliwości wnioskodawczyni dotyczą zwrotu do urzędu skarbowego ulgi na zakup kasy fiskalnej w kwocie 700 zł, w sytuacji gdy strona rozpoczęła inną jednoosobową działalność gospodarczą oraz możliwości ewidencjonowania tą kasą fiskalną sprzedaży pod tym samym nr NIP, ale inną nazwą firmy, po dostosowaniu kasy do własnych potrzeb prowadzenia nowej działalności. W przedstawionych okolicznościach wnioskodawczyni zakończyła prowadzenie działalności gospodarczej, dla której ewidencjonowania nabyła przedmiotową kasę fiskalną. Zaprzestanie działalności po upływie roku wiąże się z zaprzestaniem ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży z tej działalności. Wobec tego wnioskodawczyni w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestała działalności gospodarczej”.
PRZYKŁAD 8
Zmiana profilu połączona z likwidacją
Podatnik pod koniec 2013 r. skorzystał z ulgi na zakup kas. Z końcem 2014 r. zlikwidował działalność gospodarczą. Na początku kwietnia 2015 r. podatnik zdecydował się na podjęcie działalności gospodarczej. Mimo to zlikwidowanie przez podatnika działalności gospodarczej w grudniu 2014 r. spowodowało utratę prawa do ulgi na zakup kas.
Zawieszenie działalności
Przyjmuje się, że do zaprzestania używania kas rejestrujących dochodzi wówczas, gdy ma ono charakter trwały, definitywny. Dlatego do trwałego zaprzestania używania kas rejestrujących nie dochodzi w związku z zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej. [przykład 9]
Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2008 r. (nr IPPP2/443-1445/08-2/AZ), w której czytamy, że „zawieszenie działalności na określony czas nie wywołuje skutków w postaci obowiązku zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej”. Z kolei w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 października 2012 r. (nr ITPP1/443-893/12/AJ) czytamy, że „zaprzestanie działalności, o którym mowa w wyżej powołanym par. 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, czy też zaprzestanie używania kasy, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest tożsame z wstrzymaniem się na określony czas od prowadzenia działalności (np. zawieszenie działalności). Wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności i wznowienie jej po tym okresie nie powoduje obowiązku zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej”.
PRZYKŁAD 9
Tylko w sezonie
Podatnik prowadzi sezonową działalność gospodarczą nad morzem. Wykonywana jest ona w okresie od czerwca do września, a od października do maja jej wykonywanie podatnik zawiesza. Od 2014 r. sprzedaż prowadzoną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników podatnik ewidencjonuje za pomocą kasy rejestrującej, z tytułu nabycia której skorzystał z ulgi na zakup kas w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2014 r. W tej sytuacji przerwa w działalności spowodowana zakończeniem sezonu oraz zawieszeniem wykonywania działalności na okres od października 2014 r. do maja 2015 r. nie spowodowała utraty prawa do ulgi na zakup kas.
Warunkiem powyższego jest jednak, co do zasady, aby podatnik wznowił wykonywanie działalności gospodarczej. [przykład 10]
W cytowanej powyżej interpretacji z 17 grudnia 2008 r. (nr IPPP2/443-1445/08-2/AZ) organ podatkowy zastrzegł bowiem, że „o ile jednak po okresie zawieszenia działalności handlowej strona zaprzestanie jej wykonywania – nie będzie wykonywała czynności podlegających ewidencjonowaniu przy pomocy kasy rejestrującej – a okres użytkowania kasy od momentu rozpoczęcia do momentu zawieszenia działalności nie przekroczy trzech lat – powstanie obowiązek zwrotu ulgi z tytułu kasy fiskalnej”.
Z kolei w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 marca 2013 r. (nr IBPP3/443-1396/12/AŚ) czytamy, że „Wnioskodawca dokonał ewidencji pierwszej sprzedaży 30 sierpnia 2008 r., a ostatni zapis ma datę 27 lutego 2010 r. Działalność zawieszono na okres od 1 marca 2010 r. do 31 lipca 2011 r. Jednakże po odwieszeniu działalności 1 sierpnia 2011 r. nie dokonano żadnej sprzedaży. 30 września 2011 r. nastąpiła likwidacja prowadzonej działalności gospodarczej i wnioskodawca został z tym dniem wykreślony z rejestru. Protokół odczytania zawartości kasy fiskalnej został sporządzony 9 maja 2012 r. Z opisu stanu faktycznego wynika zatem, że zaprzestanie używania kasy rejestrującej przez wnioskodawcę faktycznie nastąpiło po dokonaniu ostatniej sprzedaży, tj. 27 lutego 2010 r.”.
PRZYKŁAD 10
Bez wznowienia
W lutym 2012 r. podatnik skorzystał z ulgi na zakup kas. 1 września 2014 r. zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, zaś z końcem marca 2015 r. zlikwidował tę działalność. W takim przypadku 1 września 2014 r. (w dniu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej) podatnik utracił prawo do ulgi na zakup kas.
Zauważyć jednak trzeba, że do zaprzestania używania kas w dacie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie dochodzi, jeżeli po zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, a przed likwidacją tej działalności, podatnik jeszcze używa tej kasy, np. ewidencjonuje za jej pomocą dokonywaną w związku z likwidacją działalności gospodarczej wyprzedaż towarów handlowych czy wyposażenia. W takich przypadkach przyjmować należy, że do zaprzestania używania kas rejestrujących dochodzi nie w dacie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, lecz w dacie takiej sprzedaży. [przykład 11]
Odpowiednie zastosowanie ma w tym zakresie interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 października 2012 r. (nr ITPP1/443-893/12/AJ), w której czytamy, że „pomimo tego, iż likwidacja działalności gospodarczej nastąpiła 1 kwietnia 2012 r., to według opisu stanu faktycznego, zaprzestanie używania kasy faktycznie nastąpiło po dokonaniu ostatniej sprzedaży 30 listopada 2011 r.”.
PRZYKŁAD 11
Sprzedaż komputera osobie prywatnej
Wróćmy do przykładu 10 i załóżmy, że kilka dni przed likwidacją działalności gospodarczej w marcu 2015 r. podatnik sprzedał osobie prywatnej „firmowy” środek trwały (komputer), co zaewidencjonował za pomocą kasy rejestrującej. W takim przypadku nie doszło jednak do utraty prawa do ulgi na zakup kas, gdyż dokonanie powyższej sprzedaży spowodowało, że zaprzestanie używania kasy nastąpiło dopiero w marcu 2015 r. (czyli po upływie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania).
Naruszenie warunków
Obowiązek zwrotu ulgi na zakup kas ciąży m.in. na podatnikach, którzy dokonali odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w par. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas (zob. par. 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas). O ile nie budzi wątpliwości, że przepis ten nie dotyczy podatników wnioskujących o zwrot ulgi na zakup kas (tj. korzystających z ulgi podatników niebędących czynnymi podatnikami VAT), to wątpliwości budzi, czy ma on zastosowanie do podatników, którzy wykazywali ulgę na zakup kas do zwrotu na zasadach określonych w par. 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas (przepisy te określają zasady wykazywania ulgi na zakup kas do zwrotu przez podatników, u których w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D nie występuje nadwyżka podatku należnego nad naliczonym).
Mając to na uwadze zauważyć pragnę, że w treści rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas minister finansów kilkakrotnie rozróżnia odliczenie kwoty ulgi na zakup kas od uzyskania zwrotu kwoty tej ulgi (zob. przykładowo par. 1, par. 2 ust. 1 czy par. 6 ust. 1 zdanie wstępne rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas). Skoro w par. 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas rozróżnienie takie nie zostało dokonane, uznać należy, że przepis ten skierowany jest wyłącznie do podatników odliczających ulgę na zakup kas od podatku należnego. Nie ma on zastosowania do podatników, którzy wykazywali ulgę na zakup kas do zwrotu na zasadach określonych w par. 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas.
PRZYKŁAD 12
Odliczenie czy zwrot
Podatnik rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej 1 marca 2015 r. W deklaracji VAT-7 za marzec 2015 r. wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, a w konsekwencji nie mógł odliczyć ulgi na zakup kas od kwoty podatku należnego. W zamian mógł odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za marzec 2015 r. część przysługującej mu kwoty ulgi, tj. 25 proc. kwoty odpowiadającej 90 proc. jej ceny zakupu netto, nie więcej jednak niż 175 zł. Pomyłkowo podatnik wykazał jednak do zwrotu całą kwotę ulgi na zakup kas. Naczelnik urzędu skarbowego nie zakwestionował tej kwoty i dokonał jej zwrotu na rachunek bankowy podatnika. W tej sytuacji nie doszło do utraty przez podatnika prawa do ulgi na zakup kas (ani na podstawie par. 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas, ani na podstawie żadnego innego przepisu).
Zauważyć także należy, że obecnie do skorzystania z ulgi na zakup kas nie jest wymagane, aby w ciągu 7 dni od dokonania fiskalizacji kasy podatnik powiadomił o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego. W konsekwencji naruszenie terminu dokonania takiego powiadomienia nie skutkuje utratą prawa do ulgi.
PRZYKŁAD 13
Po 7 dniach
15 kwietnia 2015 r. podatnik rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Spełnił wszystkie warunki ulgi na zakup kas, lecz zgłosił dane dotyczące kasy (w celu otrzymania numeru ewidencyjnego) z naruszeniem terminu 7 dni od dnia fiskalizacji kasy określonego w par. 13 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Mimo to odliczając kwotę ulgi na zakup kas, podatnik nie musi się obawiać, że utracił do niej prawo ze względu na naruszenie warunków, o których mowa w par. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas.
Decyduje sposób rozliczenia
Termin zwrotu ulgi na zakup kas wynika z par. 6 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas. Zależy on od sposobu rozliczania się przez podatnika.
PRZYKŁAD 14
Różne terminy
15 maja 2015 r. podatnik zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej (zlikwidował ją), a więc utracił prawo do ulgi na zakup kas, z której skorzystał w 2013 r. Zwrot ulgi na zakup kas musi zostać przez podatnika dokonany:
1) do 25 czerwca 2015 r. (do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu wystąpienia okoliczności skutkującej utratą prawa do ulgi na zakup kas) – jeżeli był to podatnik składający miesięczne deklaracje VAT-7,
2) do 25 lipca 2015 r. (do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale wystąpienia okoliczności skutkującej utratą prawa do ulgi na zakup kas) – jeżeli był to podatnik składający kwartalne deklaracje VAT-7K/VAT-7D,
3) do 30 czerwca 2015 r. (do końca miesiąca następującego po miesiącu wystąpienia okoliczności skutkującej utratą prawa do ulgi na zakup kas) – jeżeli był to podatnik, który nie składał deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (jako podatnik wykonujący wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo od podatku lub podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego).
Siedem zdarzeń
Okoliczności, których wystąpienie w ciągu 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania skutkuje utratą prawa do ulgi na zakup kas, to:
1) zaprzestanie przez podatnika używania kas rejestrujących,
2) niedokonanie przez podatnika w obowiązującym terminie (czyli w ciągu 24 miesięcy od dnia fiskalizacji kasy) zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis,
3) zaprzestanie działalności przez podatnika,
4) otwarcie likwidacji podatnika,
5) ogłoszenie upadłości podatnika,
6) sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), jeśli następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych za pomocą kas rejestrujących,
7) dokonanie przez podatnika odliczenia ulgi na zakup kas z naruszeniem warunków korzystania z tej ulgi (określonych w par. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas).
Dwa warianty
Zwrotu kwoty ulgi należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:
1) do 25. dnia miesiąca następującego po:
a) miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne (tj. składa deklaracje VAT-7),
b) kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne (tj. składa deklaracje VAT-7K/VAT-7D),
2) do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku podatników niebędących czynnymi podatnikami VAT.
Podstawa prawna
Art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.). Par. 6 rozporządzenia ministra finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 163). Par. 14–16 rozporządzenia ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r. poz. 363).
POPRZEDNIE CZĘŚCI CYKLU UKAZAŁY SIĘ:
cz. 1 / 2 lutego 2015 / nr 21
cz. 2 / 9 lutego 2015 / nr 26
cz. 3 / 2 marca 2015 / nr 41
cz. 4 / 9 marca 2015 / nr 46
cz. 5 / 16 marca 2015 / nr 51
cz. 6 / 30 marca 2015 / nr 61
cz. 7 / 13 kwietnia 2015 / nr 70