Służba Celna apeluje do wynajmujących lokale urządzającym gry na jednorękich bandytach, aby wypowiedzieli umowy najmu w trybie natychmiastowym
Podstawą ma być to, że ich działalność jest niezgodna z przepisami. Ministerstwo Finansów w komunikacie umieszczonym na stronie internetowej przypomina, że osoba urządzająca lub prowadząca gry na automatach wbrew przepisom ustawy hazardowej podlega m.in. karze pieniężnej w wysokości 12 tys. zł od każdego automatu. Dotyczy to również właścicieli lokali, którzy wynajmują powierzchnie organizatorom gier.
Dlatego też ostrzega tych, którzy nie wypowiedzą umów, że w razie kontroli przeprowadzanej przez celników z mocy prawa znajdą się w gronie osób uznanych za organizatorów gier na automatach i będą karani.
Cały problem dotyczy uchwalonej w listopadzie 2009 r. ustawy hazardowej. Wprowadziła ona z początkiem 2010 r. zakaz urządzania gier na automatach poza kasynami. W innych miejscach mogą być organizowane tylko na podstawie zezwoleń wydanych do końca 2009 r. na okres 6 lat. Ostatnie z nich wygasną z końcem grudnia 2015 r.
Broniąc się przed tym, branża hazardowa zarzuciła polskiemu ustawodawcy, że nie powiadomił Komisji Europejskiej o planowanym wprowadzeniu nowych przepisów (czyli regulacje nie zostały notyfikowane). Takiej procedury wymagają bowiem przepisy techniczne. Dlatego nie trzeba stosować ograniczeń wynikających z ustawy hazardowej, ale bezpośrednio przepisy unijnej dyrektywy.
W rozstrzygnięciu sporu, czy przepis jest techniczny, już wcześniej nie pomógł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Fortuna i inni (C-213/11, C-214/11, C-217/11) i pozostawił to polskim sądom.
W sprawie nie pomógł też Trybunał Konstytucyjny rozpatrujący sprawę w pełnym składzie (11 marca 2015 r., sygn. akt P 4/14), mimo że uznał przepisy za zgodne z ustawą zasadniczą. Sędzia sprawozdawca Andrzej Wróbel wyjaśnił, że notyfikacja przepisów nie jest elementem konstytucyjnego trybu ustawodawczego. Stwierdził też, że TK nie jest właściwy do tego, aby rozstrzygnąć, czy kwestionowane przepisy są techniczne.
Sędzia sprawozdawca wskazał też, że „jak słusznie podkreślił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Fortuna i inni, dokonanie tego ustalenia należy do sądów krajowych, a więc sądów administracyjnych i karnych, które będą stosować przepisy karne ustawy o grach hazardowych, rozstrzygając konkretne sprawy”.
Czego można się spodziewać:
● zatrzymywania automatów, na których urządzane są gry w sposób nielegalny (tj. poza kasynami lub bez zezwoleń),
● likwidacji działalności w zakresie nielegalnego urządzania lub prowadzenia gier na automatach,
● ścigania osób urządzających nielegalne gry oraz właścicieli lokali umożliwiających prowadzenie nielegalnej działalności w tym zakresie,
● nakładania sankcji karnych skarbowych oraz kar administracyjnych,
● egzekwowania wymagalnego zadłużenia z tytułu kary grzywny lub kary pieniężnej z posiadanego majątku dłużnika,
● intensywnej współpracy Służby Celnej z inspekcjami sanitarnymi, nadzoru budowlanego, policją i strażą pożarną.
Podstawa prawna
Ustawa z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. nr 201, poz. 1540).