Wdzisiejszej coraz bardziej konkurencyjnej gospodarce często się zdarza, że przedsiębiorcy promują własną firmę w niestandardowy sposób. Może to jednak powodować problemy podatkowe w zakresie rozliczania wydatków na reklamę. Rozważmy przykładową sytuację, gdzie właściciel firmy, w ramach promocji świadczonych usług, zamierza wraz ze znajomymi wystąpić na imprezie sportowej w strojach opatrzonych firmowym logo. Jednocześnie ponosi inne wydatki związane ze startem w zawodach (takie jak koszty opłat startowych czy transportu). Pojawia się pytanie - czy wydatki te mogą stanowić koszty podatkowe firmy? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bowiem organy podatkowe różnie wypowiadają się w tym zakresie.
Stanowisko w tej kwestii zajął dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej nr IBPBI/1/415-901/14/ESZ z 24 listopada 2014 r., który stwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wydatki poniesione na zakup odzieży sportowej opatrzonej znakiem towarowym firmy, natomiast nie ma takiej możliwości w odniesieniu do opłat startowych, transportu oraz napojów dla uczestników.
Organ zgodził się z wnioskodawcą, że poprzez takie działanie rozpowszechnia nazwę swojej firmy oraz buduje jej rozpoznawalność w oczach potencjalnych klientów, wobec czego wydatki na zakup odzieży sportowej opatrzonej firmowym logo mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych jako koszty reklamy. Dyrektor Izby Skarbowej nie poparł natomiast stanowiska podatnika w zakresie pozostałych wydatków poniesionych w związku z zawodami (opłaty startowe, transport, napoje). W ocenie organu stanowiły one świadczenia o charakterze osobistym i nie mają związku z działalnością wnioskodawcy.
Stanowisko organu podatkowego w przedmiotowej sprawie może budzić zastrzeżenia. Bez poniesienia wydatków takich jak opłata startowa czy koszty transportu zawodnicy nie mogliby wystąpić w imprezie, w związku z czym nie doszłoby do reklamy firmy. Rozdzielenie wydatków na część osobistą i związaną z działalnością gospodarczą wydaje się zatem w tym przypadku wątpliwe, jednak może się pojawiać w stanowiskach organów.
W celu uniknięcia potencjalnego kwestionowania rozliczeń podatkowych w zakresie tego typu reklamy możliwe jest zawarcie umowy sponsoringu. Zgodnie bowiem z linią interpretacyjną ministra finansów wydatki związane ze sponsorowaniem uczestnictwa zawodników (w tym m.in. pokrycie kosztów opłat startowych czy transportu) w zawodach sportowych w całości mogą stanowić koszty podatkowe (zob. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 kwietnia 2010 r., nr ILPB1/415-158/10-2/AG).
Należy jednak pamiętać, że w obydwu przypadkach może się to wiązać z rozliczeniem powstałego dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.