● W którym kodzie wykazać wynagrodzenie asystenta rodzinnego
W gminnym ośrodku pomocy społecznej zatrudniamy asystenta rodziny w ramach umowy o pracę na pełen etat. Pracownikowi wypłacamy wynagrodzenie w części ze środków własnych urzędu gminy z rozdziału 85206 oraz w części ze środków wojewody z tego samego rozdziału. Czy wynagrodzenie pracownika należy ująć do wydatków strukturalnych, jeśli tak – to w jakim obszarze i kodzie? Co z innymi wydatkami, np. materiały biurowe, odpis na ZFŚS itp.?
Wydatki ponoszone na wynagrodzenie asystenta rodzinnego, koordynatora pieczy zastępczej stanowią wydatki strukturalne, które należy ująć w obszarze XI. Poprawa integracji społecznej osób w niekorzystnej sytuacji życiowej w kodzie 71. Ścieżki integracji i powrotu do zatrudnienia dla osób w gorszym położeniu; zwalczanie dyskryminacji w dostępie do rynku pracy i rozwoju kariery zawodowej oraz promowanie akceptacji dla różnorodności w miejscu pracy, jako jeden z instrumentów aktywizacji społecznej w ramach działania polegającego na organizacji i finansowaniu usług wsparcia i aktywizacji rodzin marginalizowanych (w tym kosztów zatrudnienia asystenta rodzinnego, koordynatora pieczy zastępczej, konsultantów rodzinnych, mediatorów itp.).
Zgodnie z zapisem podrozdziału 4.5 – Koszty związane z angażowaniem personelu, umieszczonym w dokumencie „Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” (dalej: Wytyczne PO KL) do wydatków strukturalnych związanych z wynagrodzeniem zalicza się zasadniczo wszystkie składniki wynagrodzenia, w szczególności wynagrodzenie brutto, składki pracodawcy na ubezpieczenia społeczne, składki na Fundusz Pracy oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Wydatki ponoszone na zakup materiałów biurowych nie stanowią wydatków strukturalnych i nie należy ujmować ich w sprawozdaniu. Wyjątek stanowi zakup materiałów biurowych w ramach projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. nr 44, poz. 255).
Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013, Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach „Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” Warszawa, 2 kwietnia 2014 r.
W planie finansowym na rok bieżący jest opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi – czy stanowi to wydatek strukturalny? Jeśli tak, to czy w obszarze III, w kodzie 23?
Tak, wydatki poniesione na opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi stanowią wydatki strukturalne, które należy ująć w obszarze III. Transport w kodzie 23. Drogi regionalne, lokalne – o ile droga ma taki status. W przypadku drogi krajowej odpowiedni będzie kod 22. Drogi krajowe, dla drogi ekspresowej będzie to kod 20. Autostrady i drogi ekspresowe.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. nr 44, poz. 255).
Powiatowy zarząd dróg wydatkował środki na udział głównej księgowej w szkoleniu w zakresie zmian w finansach i sprawozdawczości budżetowej. Wydatek ten zaliczył do wydatków strukturalnych w kodzie 81. Czy takie działanie jest prawidłowe, czy dla tej branży właściwe są inne kody?
Wydatki poniesione przez powiatowy zarząd dróg na udział w szkoleniu głównej księgowej w zakresie zmian w finansach i sprawozdawczości budżetowej należy ująć w obszarze XV. Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w kodzie 81. Rozwiązania na rzecz podniesienia, jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów.
Generalnie w przypadku wydatków ponoszonych na nieobowiązkowe, dodatkowe szkolenia, studia podyplomowe pracowników administracji i służb finansowo-księgowych, zatrudnionych w zarządzie dróg, należy ujmować je właśnie w kodzie 81.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. nr 44, poz. 255).
Gminny ośrodek pomocy społecznej od 2014 r. nie prowadzi żadnego projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych ani nie jest beneficjentem środków z takiego funduszu. Czy w związku z tym dalej należy ujmować wydatki strukturalne w odpowiednich obszarach i kodach, czy wykazywanie wydatków strukturalnych w poszczególnych obszarach jest uzależnione od posiadania środków unijnych? W 2014 r. jednostka będzie dysponowała tylko środkami rządowymi i samorządowymi, nie będzie realizowany żaden projekt z udziałem środków unijnych. Czy wobec tego np. szkolenia pracowników opłacone ze środków własnych należy wykazywać w sprawozdaniu, czy sporządzać sprawozdania zerowe?
Zapis zobowiązujący jednostki sektora finansów publicznych do stosowania dodatkowej klasyfikacji wydatków strukturalnych zawarty jest w art. 39 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych: „Wydatki publiczne klasyfikuje się również według dodatkowej klasyfikacji określającej kody wydatków strukturalnych”.
Ponadto w rozporządzeniu ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w par. 4 pkt 5 jest mowa o jednostkach zobowiązanych do sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie wydatków strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego Rb-WSa:
●kierownicy jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (kierownicy samorządowych: jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, instytucji kultury, podmiotów leczniczych albo samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, kierownicy innych samorządowych osób prawnych, utworzonych na podstawie odrębnych ustaw) – jednostkowe,
●przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego – na podstawie sprawozdań jednostkowych sporządzonych przez kierowników jednostek wymienionych w lit. a i własnego sprawozdania jednostkowego – skonsolidowane zbiorcze.
Zgodnie z zapisami zawartymi w załączniku nr 40 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej, stanowiącym Instrukcję sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych, do wydatków strukturalnych zalicza się zarówno wydatki stanowiące wkład publiczny krajowy na realizację projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych, tj. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności, jak i wydatki poniesione na realizację projektów finansowanych wyłącznie ze źródeł krajowych odpowiadających obszarom i kodom kategorii interwencji funduszy strukturalnych.
Tak więc w sprawozdaniu powinny być ujmowane zarówno wydatki ponoszone np. na szkolenia, które były finansowane w ramach realizacji projektu unijnego, jak i finansowane wyłącznie ze środków własnych, będących w dyspozycji jednostki.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. nr 44, poz. 255).
Rozporządzenie ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119).
Pracuję w Służbie Więziennej. Jakie wydatki można zakwalifikować do strukturalnych? Proszę o podanie przykładów.
Zgodnie z zapisami zawartymi w dokumencie „Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013” do wydatków ponoszonych w Służbie Więziennej należy zaliczać wydatki ponoszone na poniższe działania:
●aktywizacja społeczno-zawodowa i podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób pozbawionych wolności,
●projekty służące modernizacji systemu szkolenia zawodowego więźniów,
●projekty informacyjno-promocyjne m.in. z zakresu równych szans, mobilności zawodowej, przekwalifikowań, promujące integrację i zatrudnianie osób odbywających karę pozbawienia wolności,
●przygotowanie i realizacja procedur i standardów postępowania przez jednostki organizacyjne Służby Więziennej w celu przygotowania do zatrudniania i integracji ze społeczeństwem osób odbywających karę pozbawienia wolności,
●podnoszenie kwalifikacji kadr jednostek organizacyjnych Służby Więziennej (m.in. poprzez szkolenia, doradztwo, studia i studia podyplomowe) w zakresie przygotowania osób odbywających karę pozbawienia wolności do zatrudniania i integracji ze społeczeństwem,
●projekty współpracy jednostek penitencjarnych z instytucjami rynku pracy, pomocy i integracji społecznej, partnerami społeczno-gospodarczymi w celu przygotowania do zatrudniania i integracji ze społeczeństwem osób odbywających karę pozbawienia wolności.
Osobami, które mogą korzystać z pomocy w ramach tych zadań, są:
●osoby odbywające karę pozbawienia wolności, maksymalnie na dwa lata przed opuszczeniem jednostki penitencjarnej (również w związku z warunkowym, przedterminowym zwolnieniem z odbycia reszty kary maksymalnie na dwa lata przed nabyciem uprawnień do warunkowego przedterminowego zwolnienia z obycia reszty kary),
●jednostki organizacyjne Służby Więziennej oraz ich funkcjonariusze i pracownicy.
Ponoszone w ramach tych zadań wydatki należy ujmować w obszarze XI. Poprawa integracji społecznej osób w niekorzystnej sytuacji życiowej w kodzie 71. Ścieżki integracji i powrotu do zatrudnienia dla osób w gorszym położeniu; zwalczanie dyskryminacji w dostępie do rynku pracy i rozwoju kariery zawodowej oraz promowanie akceptacji dla różnorodności w miejscu pracy.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. nr 44, poz. 255).
Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013, Warszawa, 1 lipca 2014 r.