statystyki

Jakie najczęstsze problemy z fakturami mają podatnicy

autor: Agnieszka Pokojska24.07.2014, 08:24; Aktualizacja: 24.07.2014, 08:25
Ustawodawca przewiduje dwa sposoby modyfikowania faktur – tj. za pomocą faktury korygującej lub noty.

Ustawodawca przewiduje dwa sposoby modyfikowania faktur – tj. za pomocą faktury korygującej lub noty.źródło: ShutterStock

Osoba prowadząca indywidualną działalność w innym miejscu niż zamieszkania, powinna na dokumentach umieszczeć adres zgodny z podanym w CEIDG. Taki przedsiębiorca musi też wpisywać imię i nazwisko. Nie wystarczą inne elementy nazwy. Dokumenty papierowe można zeskanować i przechowywać w wersji elektronicznej

Reklama


Pytania zadawane we wnioskach o interpretacje indywidualne wskazują, że jednym z problemów dotyczących faktur jest kwestia adresu, jaki należy na nich podawać. Przepisy tego nie precyzują. Warto więc zwrócić uwagę na interpretację ministra finansów z 5 czerwca 2014 r. (nr PT8/033/36/274/WCH/14/RD52006) zmieniającą pismo dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (z 5 marca 2014 r., nr IPTPP1/443-943/13-2/MG). Chodziło o przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą i mającego różne adresy dla miejsca zamieszkania oraz dla lokalu firmowego. To oznacza, że inny urząd skarbowy jest dla niego właściwy w sprawach PIT, a inny w sprawach VAT. Minister stwierdził, że w sytuacji, gdy osoba fizyczna nie prowadzi biznesu w miejscu zamieszkania i wskazała (w zgłoszeniu dla potrzeb identyfikacji podatkowej, tj. we wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) inną lokalizację jako główne miejsce wykonywania działalności – adres tego miejsca powinna podawać na fakturach.

Archiwizacja dokumentów

Kolejna sprawa, którą organy podatkowe zajmują się w tegorocznych interpretacjach, dotyczy archiwizacji faktur. Chodzi o interpretację art. 112a ustawy o VAT. Nakazuje on podatnikom przechowanie zarówno wystawionych, jak i otrzymanych dokumentów w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność – od momentu ich wystawienia lub otrzymania do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • jarek presik(2014-07-29 08:12) Zgłoś naruszenie 00

    Moja firma działa w UK, od kilku lat, tam jakoś nie muszę szukać setki analiz zanim wystawię jakiś dokument. Metoda Pawła Kurnika daje mi 15 tysięcy rocznych oszczędności. Nie ma ZUS w chorej wysokości, składki są minimalne, a świadczenia wysokie. Do tego bardzo wysokie zwolnienia podatkowe - to całkowicie inny świat.

    Odpowiedz
  • StAAbrA(2014-07-24 17:17) Zgłoś naruszenie 00

    "Problemów" (czyt. :złodziejskich numerów tzw. skarbówki) , z tzw. fakturami - jest bez liku .
    To tak , jak z "problemami" dotyczącymi umów ubezpieczeniowych ; taką Wartę weźmy : gdy przyjdzie do likwidacji szkody , to okaże się , że nic z tego , bo "ubezpieczony" nie podpisał dwóch kopii umowy , które oczywiście
    nie były mu do podpisu przedłożone . Znacie już ten numer ? - pewnie , wszyscy złodzieje go stosują . Inne też .

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama