Quady należy zakwalifikować do pojazdów przeznaczonych do przewozu osób. Ich przywóz z zagranicy jest opodatkowany akcyzą – orzekł sąd.
Chodziło o pojazd, który zgodnie ze zgłoszeniem celnym dołączonym do wniosku o rejestrację, został oznaczony jako pojazd używany, „mechaniczny przeznaczony do transportowania osób, o pojemności do 1000 cm3 lub mniej”. Z kolei z badania technicznego wynikało, że quad został uznany za „pojazd samochodowy inny, podrodzaj – czterokołowiec, o pojemności skokowej silnika 799 cm3 (maksymalna moc silnika nie przekraczająca 15 kW)”.
Celnicy wzięli te dane pod uwagę przy wydawaniu decyzji, w której określili wysokość podatku z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu akcyzowego. Uznali, że quad jest pojazdem samochodowym, napędzanym silnikiem, służącym do przewozu jednej osoby, a zatem powinien zostać zaklasyfikowany do pozycji 8703 Nomenklatury Scalonej. Pod tym kodem klasyfikowane są pojazdy samochodowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób.
Podatnik nie zgodził się z taką decyzją. Uważał, że quad nie jest samochodem osobowym i w ogóle nie podlega akcyzie. Powołał się na ekspertyzę techniczną, którą przedłożył organom celnym.
Sąd zgodził się jednak z fiskusem. Wskazał, że art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752) wprost odnosi się do Nomenklatury Scalonej. Zgodnie z nim samochody osobowe to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703, przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Sąd wskazał także, że z wyjaśnień do Taryfy Celnej wynika, iż pozycja CN 8703 obejmuje pojazdy mechaniczne różnego typu, przeznaczone do przewozu osób, w tym również „czterokołowe pojazdy samochodowe z podwoziem rurowym, posiadające układ kierowniczy typu samochodowego”.
Quad należy więc zakwalifikować do kodu CN 8703 (a ze względu na rodzaj silnika i jego pojemność do podpozycji 8703 21 90) i opodatkować akcyzą. Dodał, że potwierdza to również dokument zgłoszenia celnego wydany przez Główny Urząd Celny w Hamburgu.
Wyrok jest nieprawomocny.
ORZECZNICTWO
Wyrok WSA w Kielcach z 29 maja 2014 r., sygn. akt I SA/Ke 175/14. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia