Żeby skorzystać z uproszczonej formy płacenia zaliczek, podatnik musi złożyć oświadczenie w urzędzie skarbowym najpóźniej 20 lutego.

Uproszczoną formę płacenia zaliczek na podatek mogą wybrać podatnicy prowadzący działalność gospodarczą. Podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 kwoty obliczonej, przy zastosowaniu skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym od dochodu. W tym przypadku chodzi o dochód z działalności gospodarczej wykazany w zeznaniu rocznym za rok poprzedni. Może to być zarówno zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jak i zeznanie roczne wypełniane przez podatników podatku liniowego. Jeżeli podatnik nie wykazał dochodu z działalności w zeznaniu poprzedzającym rok wyboru uproszczonej formy, do wyliczenia zaliczek służy dochód z zeznania sprzed dwóch lat. To samo dotyczy sytuacji, gdy w zeznaniu poprzedzającym rok wyboru uproszczonej zaliczki podatnik wykazał dochód w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł. Jeżeli w zeznaniu sprzed dwóch lat podatnik nie wykazał dochodu z działalności gospodarczej albo wykazał dochód w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł, nie może dokonywać wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Obowiązki podatnika

Wybór uproszczonej formy to nie tylko przywileje. Podatnik musi wywiązać się także z kilku obowiązków. Przede wszystkim do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy podatnik wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek, musi zawiadomić o wyborze tej formy naczelnika urzędu skarbowego. Zawiadomienie musi być w formie pisemnej. Uproszczoną formę wpłacania zaliczek podatnik stosuje przez cały rok podatkowy. Musi wpłacać zaliczki w terminach do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (za miesiące od stycznia do listopada). A zaliczkę za grudzień w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego. Ponadto, podatnik musi dokonać rocznego rozliczenia podatku za rok podatkowy.

Uwaga na zawiadomienie

Zawiadomienie o wyborze uproszczonej formy zaliczek dotyczy również lat następnych. Oznacza to, że jeśli podatnik chce zrezygnować z tej formy, musi znów złożyć zawiadomienie. O rezygnacji z uproszczonej formy zaliczek musi powiadomić naczelnika urzędu skarbowego do dnia 20 lutego roku podatkowego. Jeśli tego nie zrobi, nadal będzie musiał przez cały rok płacić zaliczki w formie uproszczonej. Prawo do uproszczonej zaliczki mają także liniowcy. Jednak uproszczona forma nie ma zastosowania do wszystkich podatników, którzy po raz pierwszy podjęli działalność w roku podatkowym albo w roku poprzedzającym rok podatkowy.