Do 15 lipca organizacje pożytku publicznego, które chcą otrzymać 1 proc. z tegorocznych podatków, muszą opublikować swoje sprawozdania w nowej bazie internetowej. Nie wystarczy już, że złożą je na piśmie.
Coraz więcej organizacji pożytku publicznego (OPP) traci prawo do otrzymania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych. W tym roku podatnicy nie mieli możliwości przekazania swojego PIT za 2011 rok ponad 14 proc. takich podmiotów (około 1200 organizacji z 8198 zobowiązanych do złożenia sprawozdania). Rok wcześniej prawo do otrzymania podatku straciło 11 proc. OPP (804 z 7513). Dzieje się tak, bo organizacje nie dopełniają obowiązku przekazywania do resortu pracy sprawozdań finansowych i merytorycznych.
W tym roku zagrożenie utratą uprawnień jest jeszcze większe, bo zmieniły się przepisy. Aby OPP mogły otrzymywać środki z podatku, do 15 lipca muszą zamieścić sprawozdania w specjalnej bazie na stronie internetowej. Do tej pory wystarczyło dostarczyć dokumenty w wersji papierowej szefowi resortu pracy. Od tego roku zachowanie tylko formy pisemnej zostanie jednak uznane za niewypełnienie obowiązku publikacji. Spowoduje to utratę prawa do uzyskiwania 1 proc. podatku.
System do publikacji sprawozdań OPP jest zamieszczony na stronie internetowej departamentu pożytku publicznego resortu pracy (pozytek.gov.pl). Dokumenty można też umieścić pod adresem opp.mpips.gov.pl.
Baza jest zupełnie nowym instrumentem, więc podmioty z niej korzystające muszą przejść proces rejestracji od początku – nawet jeśli wcześniej miały już login i hasło.
Jak wyjaśnił resort pracy, do zamieszczenia sprawozdania finansowego i merytorycznego za 2011 rok zobowiązanych jest 8509 organizacji pożytku publicznego. Do 18 czerwca tylko 2200 z nich założyło konta w nowym systemie sprawozdań OPP, a zaledwie 600 złożyło wymagane dokumenty.
Liczba ta nie powinna niepokoić, bo nowa baza działa dopiero od trzech tygodni. Została uruchomiona pod koniec maja. I choć zdarzają się przerwy w dostępie do niej, resort pracy uspokaja, że spowodowane są pracami usprawniającymi jej działanie i zdarzają się w późnych godzinach wieczornych. Prace te nie trwają zwykle dłużej niż godzinę, a departament pożytku publicznego przed każdą planowaną przerwą wydaje komunikat o terminie przeprowadzania usprawnień.
Katarzyna Osińska z ECA Auxilium wyjaśnia, że w przypadku niedopełnienia obowiązku publikacji minister pracy i polityki społecznej wzywa OPP do zaniechania naruszeń oraz przedstawienia niezbędnych wyjaśnień. Sankcją za niedostosowanie się organizacji do tego wezwania w terminie 30 dni jest utrata statusu OPP na skutek stosownego wniosku ministra do sądu rejestrowego.
– Ponowny wpis na listę organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymywania 1 proc. podatku jest uzależniony od działań podjętych przez organizację – twierdzi nasza rozmówczyni.
Jeżeli dostosuje się ona do wezwania, to będzie mogła ubiegać się o przedmiotowy wpis w kolejnym roku po dopełnieniu obowiązków związanych ze sporządzeniem i zamieszczeniem sprawozdań.
Gdy organizacja straci swój status, a chce korzystać z 1 proc. PIT, najpierw musi ponownie go odzyskać.
– Dostanie go po upływie dwóch lat od chwili wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego na wniosek ministra pracy i polityki społecznej, po dopełnieniu ogólnych wymogów zakwalifikowania jako OPP, wynikających z przepisów – wyjaśnia Katarzyna Osińska.
Gra warta jest świeczki, bo w zeszłym roku OPP otrzymały od podatników ponad 400 mln zł. Dla wielu z nich, np. dla Fundacji Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”, środki pozyskane w ramach 1 proc. są głównym źródłem przychodu.
– W 2011 roku organizacja pozyskała kwotę ponad 89,5 mln zł – informuje Maciej W. Kurczab, dyrektor zarządzający fundacji.
Wyjaśnia, że środki te są przeznaczone na leczenie, rehabilitację, zakup lekarstw, sprzętu medycznego i pomocy edukacyjnych, poprawę bytu materialnego i inne specjalne potrzeby prawie 19 tys.podopiecznych prowadzonej przez niego fundacji.
– Dzięki zaangażowaniu podatników podopieczni naszej fundacji mogą skuteczniej walczyć o swoje zdrowie i sprawność – podkreśla Maciej W. Kurczab.
Dodaje, że sprawozdania z prowadzonej działalności pożytku publicznego są dobrym sposobem, by organizacje pozarządowe mogły rozliczyć się z pozyskanych środków, zapewnić transparentność swoich działań i podziękować wszystkim darczyńcom.
Pozostało
83%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama